Några dagar in på det nya året presenterar Toyota stolt nya Land Cruiser 250. Modellen ersätter tidigare Land Cruiser 150 på den svenska marknaden. I ett pressmeddelande berättar tillverkarna mer om ikonens senaste världspremiär.
Historien om Land Cruiser börjar med prototypen Toyota BJ som 1951 blir historisk då den tar sig högre upp på Mount Fuji än någon annan bil tidigare hade klarat av. 1954 byter BJ namn och blir Land Cruiser – och resten är historia. Ända sedan dess har Toyota ständigt strävat efter att skapa den optimala terrängbilen. Vad gäller Land Cruiser 250 så skriver Toyota att de fortfarande är trogna sitt legendariska DNA, men att de nu har kombinerat det med ny teknik för ännu högre prestanda; både på och utanför vägen.
Engagerade kunders åsikter, erfarenheter och feedback har varit ovärderligt vad gäller att hela tiden vidareutveckla och förbättra Land Cruiserns stryktålighet, tillförlitlighet och extrema terrängförmåga. Samarbetet har onekligen varit framgångsrikt. Land Cruiser är i dag är en av Toyotas bästsäljande modeller med över elva miljoner sålda bilar hittills, och det i mer än 170 länder. I ett pressmeddelande skriver Toyota att nyheten behåller sin klassiska konstruktion med separat ram och kaross.
”Precis som den större Land Cruiser 300 bygger modellen på Toyotas GA-F-plattform med stel bakaxel och individuell hjulupphängning fram. GA-F-plattformen är utvecklad för att både generera förbättrad terrängprestanda och samtidigt vara lättare att manövrera på vanliga vägar. Den nya ramen är 50 % starkare i konstruktionen vilket bidrar till en mer distinkt respons vid offroadkörning och en ökad komfort vid körning på väg. Fjädringssystemet har vidareutvecklats med en längre fjärdingsväg för ännu bättre offroadegenskaper.”
Dessutom är det nu premiär för ett elektriskt servostyrningssystem (EPS) som enligt uppgift ska minska rattens tendens att ”slå tillbaka” vid offroadkörning – och generellt göra bilen lättare att manövrera i alla hastigheter. Tack vare användningen av EPS är nya Land Cruiser också utrustad med Lane Tracing Assist som en del av Toyotas Safety Sense, varumärkets aktiva säkerhets- och förarassistanspaket.
För att ytterligare vässa offroadegenskaperna har nya Land Cruiser utrustats med en urkopplingsbar främre krängningshämmare. Tekniken SDM, som står för Stabiliser with Disconnection Mechanism, gör att man via en knapp på instrumentbrädan enkelt kan justera krängningshämmaren. Det aktiva och flexibla krängningshämmarsystemet, som för första gången introduceras i en Toyota-modell, ger både bättre körbarhet i ojämn terräng och ökad komfort på vanlig väg.
Land Cruiser kommer att introduceras med en 2,8-liters turbodiesel på 204 DIN hk (150 kW) och en åttastegad Direct Shift-automatlåda som tillåter en släpvagnsvikt på upp till 3 500 kg. Från och med början av 2025 kommer en elektrifierad drivlina som kombinerar den kraftfulla och effektiva dieselmotorn med ett 48-volts mildhybridsystem att finnas tillgänglig.
Tillbaka till ursprunget
Vad gäller exteriören så understryker den vad nya Land Cruiser står för, nämligen en stryktålig offroadbil med modern teknik och bekvämlighet – och en grovskuren design som enligt tillverkarna uttrycker ”tillbaka till ursprunget”. Fokus är på bästa terrängprestanda med kortare överhäng, rundade hörn och en smalare och lägre kaross. Interiören är uppdaterad och ändamålsenligt utformad i alla detaljer; från instrumentpanelens design och reglage till bälteshållarnas placering, detta för att i största möjliga mån ytterligare underlätta för föraren vid tuff terrängkörning. Därtill har Land Cruisers midjelinje sänkts, vilket bland annat medfört djupare sidorutor, vilket ger föraren en bättre överblick.
Fotnot: Från slutet av oktober 2023 kan Land Cruiser förbeställas hos svenska Toyota-återförsäljare. Se film från presentationen nedan (börjar ungefär fem minuter in).