Ad

RedKettle – Drömmen som blev till verklighet

Efter många års hårt arbete i förvärvslivet kastade Christian Saugmann all säkerhet överbord, sade upp sig från jobbet, sålde huset och använde avkastningen för att starta upp sitt eget jaktmärke – RedKettle var en realitet! [Text & foto: Jens Ditlev Rosenvinge]

Christian Saugmann är uppväxt på en liten gård med tillhörande mark. Här sköt familjen fasaner och duvor i hans ungdom och hans första minne i livet är från då hans far skjuter en fasan som Christian är med och apporterar, han var då endast 4-5 år gammal. Han tog sin jaktlicens som 16-åring och visste redan då att ett liv utan jakt inte var ett liv för honom!

Internationella erfarenheter

– Att ta jaktlicens öppnade upp en helt ny värld för mig. Allt det jag skulle lära mig om naturen, vapen, viltvård och så vidare, de många olika aspekterna av jakten, tog jag till mig, säger han och fortsätter:

– En aktiv och direkt form av viltförvaltning är centralt för mig vad gäller jakten. Jag tycker att detta är oerhört viktigt, säger Saugmann och betonar att vi inte har fått världen av våra föräldrar, vi har lånat den från våra barn. 

Christian är född 1977 lite utanför Köpenhamn där han också gick i skola och gymnasium. Efter att ha slutfört sin kandidatexamen erbjöds Christian 2005 en plats på en sälj- och marknadsföringskurs på General Electrics finansavdelning, ett tvåårigt program med projekt runt om i Europa.

– Efter de två åren blev jag erbjuden ett jobb på GE i London, men jag hade precis träffat Gugge som jag är gift med i dag, berättar han. Lyckligtvis ville hon gärna flytta med och det blev starten för några hektiska och lärorika år för Christian och familjen. 

Efter uppdraget på General Electrics gick han vidare till andra stora företag som RBS, Barclay Card och MasterCard som europeisk projektledare för flera av deras kommersiella lösningar. Även familjen fick således flytta runt mycket i världen och de har bland annat bott i Storbritannien, Schweiz och Österrike. Men även jakten har tagit Christian till många platser som exempelvis Danmark, England, Skottland, Kazakstan och även flera turer till Afrika. De många jaktdagarna och de långa resorna utgjorde senare en del av grunden för utvecklingen av RedKettle. Många av jaktupplevelserna i svår och väldigt skiftande vegetation, klimat och intensitetsnivå har inspirerat till RedKettles funktionalitet och enkla design och de globala jakterfarenheterna har i sin tur hjälpt till att garantera att kläderna kan användas under jakt på de flesta ställen på jorden. 

Tankar om kläder

Även om Christian har jagat mycket genom åren så har arbetet också krävt och kostat mycket tid, vilket har lett till att hans stora jaktpassion inte alltid har haft första prioritet. Det ville han gärna ändra på. 

– Då jag vid en tidpunkt arbetade som kontraktsanställd under kortare perioder åt gången så började jag leka med tanken på att skapa mitt eget märke bestående av jaktkläder och accessoarer, förklarar han. 

Genom årens lopp har han skaffat sig mycket erfarenhet vad gäller jakt- och outdoorkläder, men han har alltid tyckt att det fanns saker som

kunde göras bättre.

– Jag hade bland annat, när jag som yngre och var på vandringstur i Sverige, använt ett par gamla militärbyxor i ull som var enkla och funktionella tänkt att jag ville ha något i den stilen. Jag hade dock ännu inte någon större erfarenhet vad gäller kläddesign, berättar han.

Han kunde dra nytta av sina erfarenheter från affärslivet där han har erfarenhet från funktionell produktutveckling med fokus på kunden och anpassat efter kundens behov.

– Inledningsvis startade jag upp ett litet onlineföretag där jag sålde jaktkläder och utrustning som inte var av egen design – detta för att samla på mig erfarenhet av försäljning över nätet, berättar han. 

– Grundläggande är att mina kläder ska vara enkla, funktionella och bekväma att bära. Jag gör inga extra fickor bara för att det ska se bra ut. Varje funktion fyller ett syfte och finns där för att de behövs, förklarar han och fortsätter:

– Vi tror att det oftast är den enklaste lösningen som är rätt, men produkter kan alltid förbättras. Vi lägger stor vikt vid att testa produkter innan de blir tillgängliga, och vissa produkter har varit i testfasen i mer än ett år innan vi hittar rätt lösning, säger han.

Minimalistisk dansk design

Christian är ingen utbildad kläddesigner, men han har mycket erfarenhet som produktdesigner, primärt inom IT och betalningslösningar.

– För mig handlar design om att förtydliga och prioritera människors behov. Det är på denna grund som jag bygger lösningar eller produktdesign som tillgodoser användarens behov på mest effektiva sätt. Det är kärnan i produktutveckling, oavsett om det handlar om IT, jaktutrustning eller något annat, berättar han och fortsätter:

– Jag har gått distanskurser på Central Saint Martin, en designskola i London som erbjuder kurser som är tillgängliga för alla. Dessutom har jag ett nätverk av vänner och bekanta som arbetar med design i olika avseenden och det har jag haft mycket nytta av.

– RedKettle skiljer sig från andra märken på grund av deras stora fokus på hållbara material och lika hållbara affärsverksamhet, därutöver är produkterna genomtänkta in i minsta detalj och fickor och blixtlås et cetera är där bara om det finns en god anledning till det. Produkterna är designade för att möta ett behov, inte bara för att vara en del av en kollektion, förklarar han och berättar att ett stort nätverk av jägare kontinuerligt ger sin “input” för att kunna utveckla och förbättra produkterna. 

– Jag fortsatte jobba med mitt permanenta jobb under uppstartsfasen, men i långa loppet var det omöjligt. Så snart jag fick möjlighet att jobba med RedKettle så gjorde jag det, säger han.

Satsar allt

Christian trodde så mycket på projektet att han under fjolåret sade upp sig från sitt arbete för att satsa 100 procent på designverksamheten. Han och hustrun sålde huset, hyrde ett litet ställe med verkstad ute på landsbygden i södra England och kastade sig över utveckling, design och produktion på heltid.

I dag har han anställt en produktmanager, arbetar med duktiga frilanspartners och fabriker i England och Europa med produktion av slutprodukter, och även PR-delen av RedKettle sköts av konsulter. Men även om Christian har hjälp omkring sig så lägger han dagligen ner många timmar i sin verkstad.

– Även om det blir många timmar så är det en stor fördel att jag kan arbeta hemma och därmed delta i familjelivet på ett helt annat sätt än tidigare, säger han och inflikar en god poäng:

– Jag hjälper även en lokal skytt att reglera viltstammen på ett stort gods som ligger ett stycke bort på skyddad och statlig skogsmark. Härifrån kommer många rådjur och det är viktigt att kontrollera beståndet. Detta hjälper till att förhindra omfattande skador på marken och alla nedlagda djur blir sålda till restauranger i området. Många djur måste läggas vilket innebär att jag under hela säsongen har goda möjligheter att testa produkterna ute på fältet och sammanföra det med den återkoppling som jag får från professionella jägare i både Europa och USA som också testar RedKettles produkter.    

Förutom att ha jakten som avkoppling så ger den även Christian mycket viltkött till grillen och frysen, och dessutom gott om möjligheter att testa kläderna och få nya uppslag till framtida produkter.

– Skytten och jaktkamraterna som jag går på jakt med är också med om produktutvecklingen då de går i kläderna varenda dag, många månader om året, säger han.

För Christian är det en stor upplevelse varje gång han jagar och ser naturen vakna upp. Den största jaktupplevelse han haft var dock när han besökte Kazakstan för att skjuta Ibex. Först och främst för att han älskar bergen, men att sova i tält och att rida ut på jakten bidrog också mycket till den fantastiska upplevelsen.

– Jakt på Ibex i Centralasien är unikt på det sättet att det kräver stora förberedelser, god fysik och goda kunskaper vad gäller skytte. Jag lade ner en riktigt fin Ibex som vi åt i lägret uppe i bergen. För mig är det inte trofén i sig som lockar så mycket utan det handlar mer om vägen dit till att fälla djuret som är viktig. Trofén på väggen är för mig mer en påminnelse om en fantastisk upplevelse, säger han. 

Ingen plan B

Christians produktion är ännu inte på en sådan nivå att han kan få ut sina produkter genom försäljnings- ställen, men faktum är att han föredrar att sälja direkt till kunderna. Denna form av försäljning garanterar att han får förstahandskritik och ny input från dem som använder kläderna ute i den “riktiga” världen

– Jag har ingen plan B, jag menar nämligen att ifall man har det så är man inte 100 procent hängiven uppgiften. Min erfarenhet från produktutveckling har lärt mig att små tester av koncept innan man satsar stort på produkter är en strategi som minimerar risk och som oftast i slutändan blir framgångsrika produkter. Det är givetvis en stor satsning och risktagande, men eftersom jag vet att jag i grunden gör rätt saker, och alltid med ögonen öppna, så känner jag mig tämligen lugn, säger kläddesignern som redan vunnit erkännande från jägare och i tester i europeiska jaktmagasin, bland annat som testvinnare i Swedish Hunting. 

– Jag tror på mina idéer, delvis för att jag alltid har fått bra feedback. På det sättet har jag kunnat utveckla och förbättra mina produkter. Och tillsammans med hårt arbete bör det göra att det kan bära långt, säger den engagerade och riskvilliga jägaren, företagets ägare och familjefadern.

Och om inte så finns det en kundbas vad gäller jaktkläder med en minimalistisk dansk design i naturfärger gjort av så hållbara material som det är över huvud taget är möjligt!

Produkter under RedKettle

I produktportföljen finner man i skrivande stund tre jackor, var och en med specifika användningsområden, och för nuvarande är det flera olika byxor, väskor och accessoarer som är i design- och testfaser och som förväntas vara färdigutvecklade inom kort. Enligt tillverkaren måste det finnas en mening med varje produkt och ingen påminner om varandra. Dessutom har han ett urval av funktionella bälten, väskor och spännen. Du kan läsa mer om RedKettle och filosofin bakom företaget på: www.redkettle.co. 

 

 

Inlägg av: Nikki Van Riet den 2019-10-12

Se även ...

Inskjutningstavlor

Spara tid vid inskjutning med hjälp av Vildmarkens egendesignade inskjutningstavla. Med våra tavlor kan du lätt se hur du ska justera på ditt kikarsikte.
Ladda ner »

Prenumerera på Magasin Vildmarken!

Få tidningen före alla andra - direkt till din e-post! Starta din kostnadsfria prenumeration* på Magasin Vildmarken genom att fylla i din e-postadress nedan!

*Du kan även få erbjudanden och nyheter från samarbetspartners.
Din prenumeration är helt kostnadsfri och kan avslutas när som helst.

Magasin Vildmarken #7

I det här numret är det Matilda Leijon som pryder omslaget. Den här gången skriver hon om sin kärlek till Norrland, om dess magiska gäddfiske och hur hon brukar förbereda sig innan hon åker norrut på sina fisketurer.
Läs tidningen »

 

Prenumerera på Magasin Vildmarken!

Få tidningen före alla andra - direkt till din e-post! Din prenumeration är helt kostnadsfri och kan avslutas när som helst. Genom att prenumerera godkänner du att även få nyhetsbrev från Vildmarken och samarbetspartners.


Invalid email
Detta fält är obligatoriskt.
Grattis! Nu är du prenumerant av Sveriges nya jakttidning.