Vildmarken tog sig ned till Hyltebruk sista helgen i september för ett besök på Hylte Jakt och Lantmans årliga jaktmässa. På plats fanns representanter från flera varumärken och grossister. Hyllorna stod fullpackade och tälten ute på gårdsplanen huserades av utställare och kampanjförsäljning.
Succé för Hylte Jakt och Lantmans årliga jaktmässa
Vildmarken tog sig ned till Hyltebruk sista helgen i september för ett besök på Hylte Jakt och Lantmans årliga jaktmässa. På plats fanns representanter från flera varumärken och grossister. Hyllorna stod fullpackade och tälten ute på gårdsplanen huserades av utställare och kampanjförsäljning. [Text: Mattias Lilja & foto: Mattias Lilja, Johan Kvorning]
– Årets mässa blev även iden här gången en succé, säger butikschefen Christoffer Jannesson.
Han berättar att det, precis som förra året, slogs både besöks- och försäljningsrekord och att de är mycket glada över att deras trogna kunder är med dem. En av anledningarna till det stora intresset i år är sannolikt invigningen av vapenbunkern och det stora steget att bli en komplett jaktbutik.
– I slutet av 2018 beslutade vi att det var dags att även börja sälja vapen. Det var ett naturligt steg i vår utveckling och nödvändigt för att kunna erbjuda våra kunder den service de är värda, berättar Christoffer Jannesson.
På plats för att klippa bandet till vapenbunkern fanns Interjakts VD Jonas Ås.
– Om någon för tio år sedan hade påstått att Sveriges största jaktbutik skulle ligga i lilla Hyltebruk hade jag minst sagt varit skeptisk, förklarar han.
Hylte Jakt och Lantman, som sedan två år ingår i butikskedjan Interjakt, utgör tillsammans med några andra större butiker en stark stomme bland de drygt 30 butikerna runt om i landet.
– Det är Sveriges största jaktbutik redan och nu när vapenförsäljningen drar igång stärker man sin plats ytterligare, säger han.
Och fortsätter:
– Jag är imponerad av det stora engagemang hela personalen visar och alla har ett driv framåt och en vilja att alltid bli bättre.
För att bemöta det ökade trycket som vapenförsäljning medför har flera nyanställningar gjorts och en omstrukturering av bland annat kundservice har förenklat flödet av inkommande samtal och mejl.
–Vi startade ett callcenter där vår kunniga personal i lugn och ro kan fokusera på samtal och mejl. På så sätt slipper vår personal bli avbrutna av telefonen när vi har kunder i butiken, säger Christoffer Jannesson.
Hur har responsen varit nu när det blivit officiellt att ni kommer sälja vapen?
– Vi har redan sålt en hel del vapen och intresset har varit väldigt stort ända sedan det blev känt att vi börjar med vapenförsäljning, svarar han.
Hylte Jakt och Lantman har redan börjat jobba med nya idéer och förbättringar inför nästa mässa så att de återigen kan hälsa kunderna varmt välkomna.