ForshagaAkademin hade en minst sagt lyckad onsdagskväll när det vankades årets UF-mässa i Värmland. Förutom att själva skolan utsågs till Årets UF-skola så var det många av deras elever som prisades. JaktIQ UF, som tagit fram ett brädspel som underlättar inlärningen till teoriprovet, tog till och med hem segern i två klasser; Årets UF-företag och Årets vara.
– Det var en väldigt mäktig känsla att få gå upp på scenen och ta emot priser, så kul! säger Hanna Lindberg som tagit fram spelet tillsammans med Clara Gullbrandsson.
När Vildmarken kontaktar duon så berättar de att de har fått uppleva en otroligt rolig och lärorik kväll med mycket spänning.
– Att pitcha på stora scenen var så häftigt och att få prata med många människor under dagen var superkul, säger Clara.
Och fortsätter:
– Vi firade genom att dela vår glädje med våra rådgivare, klass och lärare som varit våra största supporters! Bästa känslan att få samma positiva energi tillbaka och höra hur stolta de är över oss, då kunde vi somna gott på kvällen sedan!
Efter galan var det många som Hanna och Clara ville tacka.
– Vi har fått hjälp och stöd från så många människor. Framförallt vill vi tacka vår klass och vår lärare, Mats-Ola. Våra fantastiska rådgivare från Studiefrämjandet, Bulldozer och design som jobbat hårt, stöttat och peppat oss hela vägen.
– Våra föräldrar som hjälpt oss otroligt mycket och pushat oss genom motgångar. Självklart också våra otroliga sponsorer som alla varit otroligt engagerade.
Syftet med brädspelet är att lära sig frågorna till teoriprovet för jägarexamen samtidigt som man har roligt, helt enkelt ett spel som ska underlätta inlärningen, inte minst för människor med just inlärningssvårigheter. Vägen till framgång har dock inte varit helt spikrak.
– Det känns otroligt kul att vinna årets UF-företag, vi har lagt ner extremt mycket jobb och kämpat oss igenom många motgångar så det känns väldigt bra att det har lönat sig. Att vi vann årets vara innebär att vi har en produkt som är innovativ med goda förutsättningar att sälja, en vara som gynnar vår målgrupp och har goda framtidsutsikter, säger Clara.
Färdig produkt finns i slutet av februari månad och hittills har Hanna och Clara bara fått positiv respons.
– Flertal företag och organisationer tror på oss och vill hjälpa oss ta nästa steg. Företag som vill vara återförsäljare, hjälpa oss digitalisera spelet och göra samarbeten.
Vad händer härnäst?
– Vi kommer att tävla vidare i SM i Stockholm i maj, och då tävla mot andra vinnare från hela Sverige i kategorierna Årets vara och Årets UF-företag. Vinsterna ger oss också bekräftelse på att vi har en bra produkt som uppskattas av många, säger Hanna och avslutar:
– Nästa steg för oss är att bredda vår kundkrets och kunna trycka upp fler spel i större upplagor! Mer långsiktiga mål är att erbjuda en digitaliserad version av spelet, samt utöka det med expansionspaket i form av fler kortlekar med frågor.