På Norra Djurgården är det lätt att känna av historiens vingslag. Här finns bland annat spår av skjutbanan som användes under OS 1912. Djurgården har även varit en jaktpark under kunglig förvaltning – och bara några hundra meter bort ligger Lappkärret, en fågelsjö som lockar många fågelskådare. Mitt i grönskan hittar man Campex Stockholm, Swarovski Optiks nordiska huvudkontor, showroom och konceptbutik – en högteknologisk oas där naturen och upplevelserna är i fokus.
– Det känns nästan självklart att vi ska vara just här, säger Fredrik Jonsson, Nordenchef på Swarovski Optik.
Campex Stockholm öppnade i maj 2024. När Vildmarken hälsar på berättar Fredrik att de kan se tillbaka på ett lyckat år med många positiva möten. Valet av plats rimmar perfekt med deras filosofi. De finns till av kärlek till naturen – och vill hjälpa människor att upptäcka detaljer de annars hade missat.
Campex är en ordlek med orden ”camp” och ”experience”.
– Camp för att det är vårt nordiska huvudkontor för Swarovski Optik och Kahles, och ex för att det här är en plats där vi vill bjuda in till naturupplevelser.
Här kan man bland annat testa och få guidning i utbudet av kikare och tubkikare. De arrangerar också event, som en kvällsföreläsning med Oscar von Stockenström och Bra Jakt om kronhjortsförvaltning.
– Vi har även hållit föreläsningar om optik för jakt och ordnat guidade fågelrundor där nyfikna besökare fått låna kikare och prova fågelskådning runt Norra Djurgården.
Låga trösklar till optiken
Syftet med Campex är att göra optik mer tillgängligt.
– Det gäller oavsett om du är jägare, fågelskådare eller bara naturintresserad. För jägare handlar det dessutom om att kunna ta etiska och säkra skott, säger Fredrik Jonsson.
Campex är också en plats där kunder kan få hjälp med enklare service, som att byta batterier, justera optik eller få råd.
– På så sätt slipper många skicka produkter i onödan.
– Även kunder med andra märken än våra kommer ibland hit för råd, och vi hjälper gärna till i den mån vi kan. Man behöver inte boka tid – det är öppet för allmänheten.
Deras tre affärsområden är jakt, fågelskådning och outdoor. Målet är att sänka tröskeln så fler får upp ögonen för bra optik.
– Ibland kommer folk in av en slump, säger Fredrik och berättar om en pappa som gick förbi med sin lilla son.
– Han såg skylten, kom in, lånade en kikare och fick sin allra första naturupplevelse med optik. Han hade ingen tidigare relation till jakt eller fågelskådning, men blev nyfiken. Precis det vill vi möjliggöra: låga trösklar in i världen av optik.
Av samma anledning – att locka nya målgrupper – anordnar de evenemang och temakvällar.
– Det kan annars kännas avskräckande att gå in i en jakt- eller fotobutik om man inte har erfarenhet. Här får man möta optiken på ett mer öppet sätt.
Positiv respons från besökarna
Responsen har varit positiv. Besökare uppskattar möjligheten att prova utrustningen i naturen, och Campex får träffa allt från inbitna jägare till nyfikna nybörjare.
– Att få direkt input från slutkunder gör att vi ständigt kan förbättra produkterna, säger Fredrik.
– Till exempel fick vi feedback om att ett fäste saknades till en av våra produkter. När flera kunder berättade samma sak kunde vi ta det vidare och idag säljs den med ett nytt metallfäste. Sådana insikter hade vi inte fått lika snabbt annars, avslutar han.
Blickar framåt
Framåt planerar Campex fler samarbeten och event. Föreläsningar har fungerat bra, och de vill utveckla satsningar på långhållsskytte i teori, introduktioner till dynamiskt skytte och andra aktiviteter där optik är en central del. Samtidigt vill de bredda sig ytterligare mot outdoor-segmentet.
– Fler föreläsningar och aktiviteter för naturintresserade ligger i planen, säger Fredrik Jonsson som hoppas på ännu fler besökare framöver.
– Man behöver inte boka tid, det är öppet för allmänheten. Fullsortiment finns alltid att se, och under oss i huset ligger Stora Skuggans Värdshus, där man kan äta lunch.