Ford Sverige tillkännagav nyligen priser och öppnade upp beställningar av helt nya Ranger PHEV – den första laddhybrid-pickupen som lanseras i Europa. I ett pressmeddelande skriver Ford att den nya modellen erbjuder kompromisslös prestanda med maximal dragkapacitet och god komfort.
– Helt nya Ranger PHEV kombinerar alla de egenskaper som har gjort Ranger till en vinnare – klassledande drag- och lastkapacitet, fyrhjulsdrift för optimal framkomlighet och en robust design för att klara av krävande uppgifter. Samtidigt erbjuder den enastående komfort för hela familjen. Med lägre utsläpp och bränsleförbrukning minskar vägskatten och total ägandekostnad (TCO), vilket ger fördelar för våra företagare, säger John Hurtig, vd för Ford Sverige och fortsätter:
– Vi introducerar vår första laddhybrid-pickup i Sverige som ett kraftfullt verktyg för dagens utmaningar, både för arbete i svår terräng och för familjens viktiga uppdrag, med komfort och eldrift som passar framtidens behov.
Den helt nya laddhybrid-drivlinan kombinerar Fords 2,3-liters Ford EcoBoost-bensinmotor och 10-växlad automatlåda med en elmotor på 75 kW (102 hk) och ett batteri på 11,8 kWh (netto). Vidare skriver de att vridmomentet på 690 Nm är det högsta av alla serietillverkade Ranger-bilar någonsin, och med 279 hk producerar laddhybrid-versionen mer effekt än en Ranger 3,0-liters V6-turbodiesel.
En ny modulär hybridväxellåda integrerar Ranger PHEV:s elmotor i kopplingslådan för att möjliggöra hybridkörning. Batteriet tar mindre än fyra timmar att ladda med en enfas 16 ampereladdare för att leverera en räckvidd på över 45 km i endast EV-läge.
Ranger PHEV erbjuder samma hårt arbetande prestanda som har generat en uppsjö av diesel- och bensindrivna Ranger fans runt om i världen. Ranger PHEV-förare kommer även fortsättningsvis att kunna lasta upp till ett ton, och bogsera upp till 3 500 kg och samtidigt dra nytta av förtroendet i terräng som levereras av Rangers senaste e-4WD-system, fördelningslåda med valbara drivlägen och bakre differentialspärr. Drivbatteriet är förpackat mellan specialkonstruerade ramskenor.
Elmotorn gör det möjligt för Ranger PHEV att leverera helt elektrisk körförmåga, och förare kan välja när och hur de vill använda eldrift med hjälp av lägena Auto EV, EV Now, EV Later eller EV Charge.
Ranger PHEV introducerar dessutom Pro Power Onboard, som gör det möjligt att driva verktyg och utrustning direkt från bilens batteri, med upp till 6,9 kW tillgängligt.
Produktionsstart under 2025
Ford skriver att modellen riktar sig både till företagare som behöver en kraftfull arbetsbil och till familjer som uppskattar komfort, lägre utsläpp och flexibilitet i vardagen. Ford planerar produktionsstart under 2025, med leveranser under våren samma år. Vad gäller priserna så skriver Ford:
“Ford Double Cab XLT 2,3T PHEV e4WD 280 hk, 10-växlad automat från 595 200 kr exkl. moms”
“Ford Double Cab Wildtrak 2,3T PHEV 4WD 280 hk 10-växlad automat från 666 900 kr exkl. moms”