Under nästa vecka är det dags för den första upplagan av Norma Retail Academy – en eventsatsning där Norma bjuder in butikspersonal från hela Europa för att utbilda, träna och ge en inblick i vad ammunitionsjätten egentligen står för och innebär.
– Vi vill att butikspersonalen ska få en inblick i våra produkter, men kanske ännu viktigare: att de får in inblick i livsstilen, säger Normas Jonas Hellentin när han besöker Vildmarken Skytte- och Eventcenter.
Han berättar att Norma Retail Academy ska bli ett årligen återkommande event som ska ge en djupare och större förståelse för Norma och deras ammunition.
– I grund och botten pratar vi om en teknisk produkt som på utsidan kan se lite lika ut… och det där ska man inte underskatta. Vi som lever i det kan ju tänka att allt är självklart, men det är ju inte det. Genom det här eventet finns det verkligen chans att ge deltagarna värdefull kunskap.
Under eventet kommer 30 stycken butikspersonal från hela Norden och länder som exempelvis Tyskland, Belgien, Nederländerna, England, Italien och Frankrike samlas för några innehållsrika dagar där teori blandas med praktik – och toppas av med en drevjakt på historisk mark.
– Vi kommer gå igenom hela sortimentet. Vi kommer även ge en rejäl bakgrund och exempelvis prata om vad ballistik egentligen är – och även gå ut på skjutbanan och se vad det ger för effekt.
– Avslutningsvis så knyter vi ihop säcken genom en drevjakt på Östad tillsammans. Jakten förenar alltid.
Förutom att sprida kunskap och djupare kunskap så är Norma Retail Academy början på en community som Jonas hoppas ska växa och ge positiva ringar på vattnet.
– De som har gått den här utbildningen kommer också kopplas samman även efter, säger Jonas som har erfarenhet av den här typen av upplägg och vet att sådana här community:n tenderar att bli större och större.
– Man hittar varann över gränserna och delar den här erfarenheten av att stå i butik och svara på de här frågorna. Man har det här grundintresset av jakt och skytte – och det är det man vill åt: att eventet inte tar slut på lördagen utan bara fortsätter.

Värdefull feedback
Jonas förklarar att eventet blir en win-win eftersom Norma även får en värdefull inblick i butikspersonalens dagliga tillvaro.
– Vad får de får frågor där ute? Vad är det för trender som gäller? Vad säger våra konsumenter? När vi jobbar så inhämtar vi information på många olika ställen och det här är ännu en sorts källa och feedback som är viktig i vårt framtida arbete, säger han.
Och avslutar:
– Det kan låta lite konstigt, men för vår del på Norma är det viktigaste inte att vi här och nu måste sälja Norma-produkter. För oss är det viktigaste att man får en större och djupare förståelse för ammunition för då blir det också lättare för oss att förklara varför produkterna är så bra.