Maxus tar nästa steg i elbilsrevolutionen och lanserar eTerron 9. I ett pressmeddelande beskriver de själva nyheten som en helelektrisk premiumpickup med fyrhjulsdrift, lång räckvidd och en imponerande dragkapacitet på 3,5 ton.
Modellen är byggd för både arbete och fritid. Den har en längd på 5,5 meter och en lastkapacitet på upp till 620 kg – och är utrustad med ett 102 kWh-batteri som levererar en räckvidd på upp till 430 km (WLTP blandad). Snabbladdning (DC) upp till 115 kW möjliggör laddning från 20 till 80 procent på cirka 42 minuter, vilket gör att du snabbt kan komma tillbaka på vägen.
– Detta är en elektrisk pickup som matchar en traditionell dieselmodell när det gäller dragvikt och räckvidd. Vi är övertygade om att eTerron 9 kommer bli vårt nya flaggskepp i Sverige, säger Markus Lundevall, försäljningschef på Maxus Sverige, i ett pressmeddelande.
Maxus eTerron 9 drivs med två elmotorer och är standardutrustad med All-Terrain System (ATS), som erbjuder sex olika körlägen.
”Interiören är både tekniskt avancerad och komfortabel. Modellen har en användarvänlig dual-screen-display, ett premium JBL-ljudsystem och elektriskt justerbara framsäten. För extra flexibilitet kan framsätena fällas ned till en nästan helt plan sovyta på 170 cm. Dessutom erbjuder den en generös “frunk” på 236 liter under motorhuven – vattentät och perfekt för extra förvaring.”
Maximal skyddsnivå
eTerron 9 har belönats med fem stjärnor i Euro NCAP:s säkerhetstester och bygger på en elektrisk plattform med en hybridstruktur av stål och aluminium, vilket ger maximal skyddsnivå.
Maxus eTerron 9 lanseras nu i Sverige till ett startpris från 699.900 kr exkl. moms.