Förra veckan rapporterade Jakt & Jägare om att antalet viltolyckor per år från 2015 har ökat från 45 345 till 74 504, alltså en ökning med 64 procent på nio år. I en uppföljande intervju får Jimmy Låås, JRF:s representant i Nationella viltolycksrådet, frågan om hur man kan vända den olycksbådande kurvan.
I Jakt & Jägares artikel säger Jimmy att det inte finns något enkelt svar men han anser att ett första steg kunde vara ett samarbete mellan myndigheter och intressenter, samt en tydligare satsning, både ekonomiskt och med personal från Trafikverket.
– Det behövs även ett mer flexibelt system som snabbt kan sätta in resurser lokalt och att man inte bara jobbar med de stora och extremt kostsamma ekodukterna och viltövergångarna, säger Jimmy till Jakt & Jägare och tillägger att fler och hela viltstängsel och ersättning för odlingsfria vägkanter med mera skulle kunna vara en del av pusslet för att få ner siffrorna.
I artikeln med säger han även att han tycker att jägarna och övriga samhället får inblick i vad Trafikverkets mål är, räknat i antal olyckor och vilken tidsperiod som gäller för att nå målet.
– Jag ser det som självklart att målet ska vara tydligt och budgeterat, och inte anpassas till efterhandskonstruerade eventuella anledningar, så att man då kan säga att ”ökningen är okej”, säger Jimmy Låås.
Efterfrågar ett råd
Han menar även att det vore en god idé av Trafikverket att tillsätta ett råd, ett råd för exempelvis jägare och markägare tillsammans skulle kunna slå sina kloka huvuden ihop, både vad gäller lokalt och nationellt.
– Tidigare så arbetade NVR som råd även till viss del med detta, då med TRV som ansvarig myndighet. Många inom rådet tyckte dock inte att TRV tog tag i de frågor och problem som fanns med tillräcklig kraft. Nu ska NVR med Polismyndigheten som ordförande sedan en tid tillbaka fokusera på sitt egentliga uppdrag, att förkorta lidandet för trafikskadat vilt. Alltså inget förebyggande arbete.