Årligen dör mycket vilt på järnvägarna i Sverige. Därför genomförs just nu ett pilotprojekt med viltsäkrade järnvägsavsnitt.
Hoppas på färre olyckor med vilt
Årligen dör mycket vilt på järnvägarna i Sverige. Därför genomförs just nu ett pilotprojekt med viltsäkrade järnvägsavsnitt.
Arbetsmiljön för lokförare påverkas negativt av de många olyckorna med olika vilt. Dessutom leder det till stora kostnader i form av reparationer. Med hjälp av forskare från Sveriges Lantbruksuniversitet och SJ har nu Trafikverket tagit fram ett förslag som ska få ner siffrorna rejält.
– Förslaget innebär byggnation av viltstängsel längs cirka fem mil av de mest drabbade järnvägssträckorna och cirka 22-24 teststationer utmed järnvägen där man ska utvärdera och lära sig mer om olika typer av viltvarnande system. Målet är att minska olyckorna på de utvalda sträckorna med cirka 80 procent, säger Anders Sjölund, biolog vid Trafikverket i ett pressmeddelande.
Stationerna är en cirka 40-60 meter bred öppning i stängslet där viltet kan passera järnvägen. Vid stationerna kommer olika system av viltvarning att testas (ljud, rörelse, ljud) för att se vilket som är mest effektivt för att få djuren ur spår innan tågen passerar.
Teststräckorna är:
Näverkärret-Krampen
Enköping-Grillby
Högsjö-Kilsmo
Laxå-Finnerödja-Gårdsjö
Velanda-Prässebo