Många känner säkert igen Christoffer Söderberg från mässgolven, där han med stort leende och trygg skånska guidar nyfikna besökare genom utbudet. I samband med Elmia Game Fair satte vi oss ner med honom för att prata om jakt- och fiskeintresset, uppdraget på Blaser Group Sverige och om att ständigt jobba för förbättring.
– Någon sa att vi ”klagar på en väldigt hög nivå”, och det stämmer. När 99 av 100 saker fungerar är det den sista lilla detaljen vi försöker förbättra, säger Christoffer, som ständigt vill finslipa Blaser Groups redan etablerade koncept.
Men det är inte enbart jobbet som gör Christoffer engagerad. Intresset för naturen väcktes tidigt. Han tror sig minnas att han var ute och fiskade redan som treåring.
– Det var min pappa som introducerade mig, och några av mina starkaste barndomsminnen är från våra fisketurer tillsammans.
Uppväxten i norra Skåne gav goda möjligheter till friluftsliv.
– Jag fiskade ofta i Henrikstorpssjön och Ybbarpssjön söder om Perstorp.
– Som barn kunde jag cykla dit själv. Fiskeklubben hyrde ut båtar billigt, så jag var ofta ute.
Ett minne har fastnat lite extra.
– Jag var kanske fyra år gammal när jag tog upp en gädda på tre kilo. Jag minns den lilla sandbanken där jag drog upp den och hur vi stolt tog med den till farmor och farfar. Gäddfisket har legat mig varmt om hjärtat sedan dess.
Även friluftslivet var en självklar del av uppväxten, med Friluftsfrämjandet – från Mulle till TVM.
– Jag var alltid ute: vandringar, tält, kajak. Naturen har alltid varit min plats.
Efter gymnasiet, där han gick en bred teknisk linje, började han jobba som mekanisk montör i ett företag som byggde ställverk. Snart var han ute på fältet och installerade system, men insåg att det inte var hans passion.
– Jag tror man gör ett bättre jobb om man jobbar med något man verkligen är intresserad av.
2003 dök en platsannons upp. Aimpoint sökte en kvalificerad montör. Christoffer sökte – och fick jobbet.
– Jag började i produktionen, där jag monterade rödpunktsikten. Det var både mekanik och optik, mycket detaljarbete. Vi var 13 personer i produktionen då, och det växte enormt under de första åren.
Sedan följde en resa inom bolaget. Han gick från montering till kvalitetskontroll, vidare till kundstöd, logistik och slutligen till mässorna.
– Jag tog jägarexamen 2004 och fick följa med på mässor året efter. Jag kände direkt att ”det här är min grej”. Jag älskade att prata med människor och dela jaktpassionen.
2009 omorganiserades försäljningsavdelningen och Christoffer blev erbjuden en roll som internationell säljare med ansvar för över 20 länder.
– Jag reste mycket, byggde upp marknader och distributionskanaler. Det var viktigt för mig att inte bara sälja. Jag ville bygga något hållbart och långsiktigt.
Christoffer försöker alltid gå sin egen väg, vara genuin och göra det han tror på.
– Jag gillar inte spel och politik. Det är inte min grej. Jag tror det är därför jag ofta kunnat möta människor på riktigt, oavsett var i världen jag varit.
Genom åren har han byggt upp ett stort kontaktnät. På mässor som IWA kom han i kontakt med Michael Lüke, mannen bakom Blaser Group. Redan tidigt fick Christoffer frågan om han ville börja jobba för honom.
– Jag sa nej. Jag hade mer att göra på Aimpoint.
Men 2019 kom frågan igen och denna gång var tajmingen rätt. Christoffer fick uppdraget att starta Blaser Group Sverige.
– Jag hade inte möjlighet att flytta till Tyskland, så de föreslog ett svenskt dotterbolag.
Christoffer berättar att det var en utmaning som han gärna antag. En intensiv resa inleddes snart; från registrering av bolag och bankkonto till att hitta fastighet, bygga lager enligt regelverk, rekrytera personal och etablera logistik.
– Jag började i juni, anställde första medarbetaren i augusti, och i december var vi igång. Den första testprodukten var ett kikarsikte, minns han.
Pandemin satte stopp
Strax därefter kom pandemin, mitt i uppstarten.
– Vi var redo att köra. Sen kom totalstopp. Men så släppte restriktionerna, och folk började lägga pengar på sin hobby istället för resor. Då vände det snabbt uppåt igen.
Christoffer summerar de första åren på Blaser Group Sverige som enormt lärorika. Han berättar att det kändes som att han byggde på sig tjugo års erfarenhet under de första fem åren.
– Jag fick vara med från grunden, bygga upp allt, och det passar mig. Jag tror på långsiktighet, på att våga prova och att lära av misstagen. Det är så man växer, både som person och som bolag.
Pandemin var en intensiv period och Christoffer uppskattar att man komprimerade flera års erfarenhet på väldigt kort tid.
– Det var full gas, full broms och sen full gas igen. Vi fick testa maxkapaciteten, både i Tyskland och i Sverige. Samtidigt kräver vapenhandeln hög noggrannhet, inte minst när det gäller licenspliktiga vapendelar och alla lagar runt omkring.
De åren innebar mycket tillväxt, men hösten 2022 blev en stor utmaning. Inflationen sköt i höjden, hushållens kostnader ökade och det var valår. Politiker varnade för tuffa tider och människor började hålla hårdare i pengarna.
Christoffer säger att det märktes direkt.
– I stället för att lägga pengar på hobby och fritid prioriterade folk mat, elräkningar och bränsle.
Han fortsätter:
– I september kom de första riktigt höga elräkningarna. Räntorna steg och många vapenhandlare vittnade om att det var en markant skillnad. Från 30 kunder i butiken till kanske tre, som dessutom knappt köpte något. Lagren växte snabbt när försäljningen stannade av. Det har vi kämpat med ända fram tills nu.
Men nu börjar läget ljusna. Inflation och räntor är på väg ner och hushållen får lite mer spelrum igen.
– Vi märker det. Människor börjar ta igen det de skjutit upp. De reser, gör inköp och investerar i sin fritid.
När vi träffar Christoffer tror han att det fortfarande väntar en viss fördröjning innan allt stabiliseras.
– Yttre omständigheter kan alltid påverka, men jag är inte den som sitter still. Jag söker lösningar, testar nytt och lär mig av motgångar. Det är så man växer, både som individ och som företag.
”Miljön, känslan och helheten”
Christoffer trivs fortfarande ute i naturen, inte minst med bössan i hand.
– Jag har haft förmånen att få jaga i många delar av världen: Sibirien, östra Ryssland, Afrika, Norge och runtom i Europa. Men för mig handlar det inte om troféer. Det handlar om upplevelser, kultur och passionen hos människorna jag möter.
– Vi jagade älg och maral i Ryssland, även om vi inte hade jättestor framgång. Men just att uppleva landskapet och människorna, det är det jag bär med mig. Ser jag någon som brinner för något, vad det än är, så inspirerar det mig.
Innan vi skiljs åt får den erfarne jägaren Christoffer frågan om han har någon drömjakt kvar att uppleva.
– Jo, den finns. Jag skulle vilja jaga älg i Nordamerika. Rida upp i bergen, genom lönnskog, på hästryggen. Det handlar inte om bytet i sig, utan om miljön, känslan och helheten. Det ska upplevas, avslutar han.