Grundskoleelever med problematisk frånvaro som får träffa en social tjänstehund i skolan får bättre skolresultat, bättre psykiskt mående och minskad frånvaro. Det visar det preliminära resultatet av en studie från Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) och Uppsala universitet.
I ett pressmeddelande skriver SLU om studien. Kortfattat så gick den till som så att ledningen på fjorton skolor, från Uppsala i norr till Malmö i söder, fick välja ut totalt 65 elever till studien. Studien följde elevernas utveckling kring grundläggande kunskaper som att läsa, skriva och räkna, men också elevernas livskvalitet, aktiviteter med hunden och hundföraren samt hundens beteende dokumenterades.
33 elever fick träffa en social tjänstehund tillsammans med en hundförare, under en halvtimme av skoldagen två gånger i veckan under tio veckor. En kontrollgrupp med 32 elever fick istället träffa en speciallärare. Och resultaten i studien är positiva:
- I elevgruppen som fick träffa ett hundteam deltog alla utom en elev från början; medan en fjärdedel av eleverna i kontrollgruppen inte deltog alls. Fler träffar genomfördes med hundteamen (19) än med speciallärare (14).
- Bland elever som träffade hundteamet sjönk frånvaron från 42 procent före till 36 procent efter insatsen. I kontrollgruppen sjönk frånvaron från 35 till 31 procent.
- 69 procent av elever med hundinsats uppnådde godkänt i svenska efter insatsen jämfört med 53 procent före insatsen, medan ingen sådan förbättring skedde för elever med kontrollinsats.
Både i hundgruppen och i kontrollgruppen uppnådde fler elever godkänt i matematik efter insatsen. I båda grupper visade också en barnhälsoenkät att eleverna upplevde en något ökad livskvalitet under insatserna.
Lena Lidfors, professor i etologi vid SLU, har lett studion. Hon säger i en kommentar att även kontrollgruppen fick positiva resultat, men konstaterar där att en del av eleverna hoppade av.
– Så medan vissa speciallärare väntade förgäves, berättade hundförarna om elever som entusiastiskt stod och väntade på besöken. Sannolikt lockade och motiverade hundarna eleverna på ett annat sätt än om de ”bara” fick träffa en speciallärare, säger hon.
Upphandlingsformulär ska underlätta
I dag finns det även sociala tjänstehundar på exempelvis äldreboenden, sjukhus och inom LSS-verksamheter. SLU skriver att dessa hundteam ännu är få och att många kommuner hindras av att regelverk, riktlinjer och rutiner saknas, men i framtiden ska det förhoppningsvis blir enklare. De skriver:
”Som en hjälp på vägen har projektet därför tagit fram ett upphandlingsformulär för hundteam som intresserade kommuner och skolor kan använda kostnadsfritt. Upphandlingsformuläret preciserar krav på erfarenhet, timersättning och hur insatserna ska kunna utvärderas.”