Snart stundar allhelgona, en trafikhelg som tyvärr även är starkt förknippad med viltolyckor. Forskare vid SLU hoppas dock i framtiden kunna förbättra statistiken med hjälp av ett nytt kartsystem, intelligenta vägskyltar och skrämselverktyg.
I en nyhet på hemsidan så skriver SLU att forskare vid SLU och Enviroplanning AB har utvecklat kartor som visar hur viltolyckor fördelas i landet.
– Olycksförekomsterna syns som hotspots i vägnätet. Datan som ligger till grund för kartorna kommer från jägarrapporterade olyckor och polisrapporterade olyckor med klövvilt, säger Andreas Seiler i en kommentar.
Kartorna används när exempelvis viltstängsel och faunapassager ska planeras och byggas, men informationen kan komma att användas även till andra typer av åtgärder i framtiden.
– Det viktigaste för att undvika olyckor är naturligtvis att köra säkert, förutseende och med anpassad hastighet. Men kartorna skulle också kunna spela en viktig roll i utvecklingen av nya tekniska åtgärder, till exempel flexibla vägskyltar som anpassar hastigheten längs sträckor med extra hög viltolycksrisk, säger Andreas Seiler.
Han säger vidare att Trafikverket även har installerat en teststation där de provar om uppspelning av en människoröst kan skrämma viltet från spåret.
– Det är viktigt att hitta nya metoder för att förbättra trafiksäkerheten och skydda både djur och människor, samtidigt som man minskar de stora ekonomiska kostnaderna för samhället. Stängsel och faunabroar har i regel god effekt och kan användas på särskilt olycksdrabbade sträckor. Men de är för dyra för att användas överallt och kan medföra betydande miljöingrepp framför allt i norr, så det behövs fler lösningar. Ett exempel på pågående försök är så kallade viltpassager i plan. Det är en korsande väg där man vidtagit särskilda åtgärder för att underlätta för viltet att passera samtidigt som man varnar trafikanter för övergången, avslutar Andreas Seiler.