Ram 1500 Longhorn eTorque ställer många frågor, men ger även många svar. Vi har tittat närmare på en lyxig arbetshäst som ger väldigt mycket bil för pengarna.
Utvecklingen har gått försiktigt fram i pickup-världen, i alla fall i det hänseendet att det under många år oftast handlat om finslipningar i form av exempelvis uppdateringar av mjukvaran. Nu lever vi i en tid med mer radikala förändringar, bland annat på grund av att konsumenterna har andra önskemål än förr – och såklart spelar även miljölagstiftningen en roll här, men mer om det senare. Låt oss först och främst fokusera på känslan och alla intryck som infinner sig när man kliver in i denna mäktiga bil.
När jag klev in och satte mig i bilen tillsammans med mina testkollegor så utbrast vi närmast unisont i ett högljutt och södern-inspirerat ”howdy”. Bilen andas nämligen framgångsrik hästgårdsägare och/eller cowboyfantast. Golvmattorna har taggtrådsmotiv och är försedda med en repliknande struktur. Ryggstödens baksida är sydda som sadelväskor, med massiva dekorativa spännen som kompletterar de detaljerade sömmarna. Och visst är det läckert, men förstås riktat till en relativt smal målgrupp. Det här är en riktigt exklusiv fullstor pickup där RAM 1500 Longhorn använder sig rikligt av behagligt lädermaterial och fin inredning, med gott om utrymme för baksätespassagerarna. Den rymmer lätt fyra fullstora värmlänningar ute på jaktäventyr.
Jag har kört mycket RAM av årsmodellen innan och kunde under testets gång snabbt konstatera att kupéljudet är tystare än vad jag är van vid. Jag har heller aldrig tidigare kört någon bil som är så trevlig att köra med släp tidigare. Dess tilltagna höjd och kraft, och smarta funktioner, som till exempel att backkameran kan zooma in på dragkroken, gör att påhängningen av släpet aldrig har varit enklare. Testresan med RAM Hemi eTorque känns väldigt jämn och behaglig, “smooth” helt enkelt, och den hybridiserade accelerationen vid belastning är mer linjär och mindre skakig än med en traditionell 5,7-liters V8. Detta gör dragupplevelsen mycket trevligare och mer graciös än vad förare av klassiska V8:or kanske förväntar sig…
Testexemplaret är även utrustat med RAM-box, infällda förvaringslådor på sidorna av flaket (som finurligt nog även kan utrustas med vapenställ). Lådorna stjäl förstås en del yta på flaket, men ger samtidigt bättre tillgänglighet för ens prylar. En sak till som får bakpartiet att sticka ut är den ”klyvda” baklämmen, så kallade ”barn doors, något som ger dig mer funktionella lastmöjligheter och ökad tillgänglighet.
Mycket bil för pengarna
Och så var det där med miljön. Enligt uppgift har RAM en nydanande inställning till hybridisering och i testbilen driver V8:an en 48-volts generator som i sin tur laddar ett luftkylt batteripaket som är monterat på den inre bakväggen av hytten. Generatorn fungerar därefter som en startmotor för det bränslebesparande auto-start-stop-systemet. E-Torque-inställningen adderar inte till Hemi 1500:s toppvridmoment på över 550 Nm, utan jämnar istället ut vridmomentkurvan vid lägre varvtal där V8:an går svagare. Övergången mellan elektriskt vridmoment och bensinhästkrafter märks inte och körupplevelsen är någonting utöver det vanliga. 2021 års modell av Ram 1500 Longhorn eTorque ligger förvisso i en hög prisklass, men det är ändå väldigt mycket bil för pengarna. Du får fyrhjulsdrift, reglerbar luftfjädring, rejält tilltagen bränsletank (går att få 87–125 liter), panoramasoltak, körfältshållning (line assist), adaptiv cruise control, parkeringshjälp och nödbromsning för fotgängare. Fler smarta funktioner så som varning för döda vinkeln, cross-path-detektering, power-boards, trådlös laddning, en 12-tums mittskärm, en gedigen stereoanläggning, 360-kamera och ventilerade fram- och baksäten, bara för att nämna några finesser.
Redo att göra jobbet
Men låt dig för den delen inte luras av de lyxiga detaljerna. RAM 1500 är redo att göra jobbet när det behövs. Med 396 hk och 556 Nm vridmoment kommer denna förkromade RAM redo för att lastas till max, dessutom i tuff terräng. Ergonomiska reglage för diverse funktioner, däribland för luftfjädring, som intuitivt styr höjdinställningarna som så smidigt nivellerar bilen vid drag av släp eller bogsering samt höjer upp den när terrängen kräver det. Dessutom är den utrustad med en full, äkta diffspärr som hjälper dig i kniviga situationer.
Summa summarum är detta en bil som mer än gärna hade fått följa med oss hem, hem till vilda västern i Värmland.
Coeli investerar och blir majoritetsägare i Sordin AB, vid sidan av bolagets tidigare huvudägare, DeVenture. Detta för att stötta Sordin på deras snabba internationella tillväxtresa
Under gårdagen gav Statens veterinärmedicinska anstalt, SVA, en glädjande uppdatering gällande läget i Fagerstatrakten. I en nyhet på hemsidan skriver SVA att det, trots stora
This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.
Strictly Necessary Cookies
Strictly Necessary Cookie should be enabled at all times so that we can save your preferences for cookie settings.
If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.