Ad

Magasin Vildmarken testar Mercedes-Benz X-klass 350 D

Om man precis som jag är en jägare som reser mycket så är komfort något man eftersträvar, men lite extra krut under huven skadar inte heller. Terrängegenskaper och lastegenskaper är så klart också eftertraktade, men vilken bil ska man välja? Genom ett unikt samarbete med VEHO Bil i Karlstad har vi tagit fram en ”Vildmarken Edition” av Mercedes Benz X–Klass 350 d – något som kanske gör valet enklare.

Under fjolåret tittade vi närmare på den första generationens Mercedes X–Klass. Den var snygg, men lämnade också onekligen efter sig en känsla av att den saknade något – kanske en större motor?

Den första Vildmarken Edition rullade ut från VEHO i januari 2019. Det var en unik X–klass, givetvis folierad i ”Matrix Black” från 3M. Vid en första anblick ser den klassiskt mattsvart ut, men kommer man närmare så kan man snart ana ett mönster av prickar som nästan ger en gummerad känsla. Folien gör bilen ytterst slitstark mot grenar, buskar, smuts och stenskott. Lackförseglande medel kan med andra ord slänga sig i väggen, då denna folie håller bilen i nyskick under folien.

Något som går hand i hand med grova däck är skärmbreddare, något som kanske är vanligare på safaribilar i Afrika än på vad som vanligtvis rullar ut från VEHO:s bilhall. De 45 millimeter breda skärmarna av slitstark plast ger bilen ett extra rått utseende, men utgör dessutom ett välbehövligt skydd för bilens dörrar från mot smuts och stenar från de breda terrängdäcken som annars sticker ut en bit från skärmarna.

Bruksvänlig och snabb

Mercedes–Benz hade premiär för sin pickup under 2017, en X–klass 250 d – då med en fyrcylindrig dieselmotor på 2,3 liter och 190 hästkrafter. På den nya Mercedes–Benz X 350 d har man lämnat ”lillmotorn” bakom sig, och man hittar istället en av Mercedes egna motorer, en tre liter stor V6–diesel på 258 hästkrafter, kopplad till en sjuväxlad automatlåda. Enligt uppgift tar den 7,9 sekunder på sig att nå 100 kilometer i timmen, något som gör all skillnad i världen mot sin föregångare.

Annars är Mercedes–Benz X 350 d precis samma bruksvänliga typ som sin ”lillebror”, med fyrhjulsdrift med hög– och lågväxel, ett flak som rymmer en Europapall och mycket mer därtill.

Framkomlighet möter komfort

Vi testade bilen på och vid sidan av de värmländska vägarna. Glädjande nog svarade bilen upp väl och kändes rakt igenom stabil, oavsett om det handlade om acceleration och kurvtagning på asfalt eller terrängkörning av varierande svårighetsgrad. Motorväg eller terräng spelar alltså mindre roll, styrningen och framkomligheten är riktigt bra och att denna konceptversion är utrustad med sina på gränsen till olovliga terrängdäck gör inte saken sämre ute i naturen.

Sedan bilen rullade ut i januari har den fått uppleva både snökaos och sommarvärme. Vid opålitliga väglag är fyrhjulsdrift såklart en trygghet och under testet levde Mercedes–Benz 4MATIC–system upp till förväntningarna. När säsongennärmar sig för gåsjakt och det är dags att ge sig ut på leriga åkrar så är diffspärren ett tillval som kommer komma väl till hands, sanna mina ord. Bilen har också fått en något högre markfrigång genom att man monterat av de annars standardmonterade fotstegen.

X–Klass Vildmarken Edition är även utrustad med hasplåtar. Standardskyddet som sitter under bilen för att skydda motor och drivknut med mera är här ersatt med robusta och rostfria plåtar – likt det man ofta ser på fyrhjulingar. Detta för att ge dig lite extra mod inför äventyren.

Vi sitter bekvämt i testbilen och materialvalet är snyggt, om än med lite plastiga inslag. Designen andas Mercedes, och stilfulla designdetaljer som den unika utformningen av interiörfläktarna ger en lyxig känsla. Men priset du får betala för det rena utseendet är att det är snålt med plats för till exempel plånbok och mobiltelefon. Bortsett från dörrfack och ett väldigt litet fack i mittarmstödet finns det enbart ett par små mugghållare fram. En vanlig smartphone går helt enkelt inte att lägga ifrån sig på något sätt, vilket är ett klart minus. Så om du väljer att köpa en Mercedes X–Klass 350D bör du även räkna in en mobilhållare i din budget!

En annan detalj som vi saknar är offroadhandtag på förarsidan. Dessa är nämligen smidiga att hålla i när du kliver in i en bil av den här storleken. Det är inget problem för en man i min längd, men det hade helt klart varit önskvärt om jag hade varit ett huvud kortare. Personligen älskar jag teknik, men i det här sammanhanget tycker jag inte att det är det absolut viktigaste. Ljudanläggningen är mer än godkänd och snabbknapparna till mediefunktionerna är funktionella, men annars är just tekniken ingenting som slår undan benen på mig i denna bil.

Koll på läget

Desto mer imponerande är kamerorna. Bilen har kameror både fram, bak och på sidorna och tillsammans kan de bilda en 360–graders bild på den tydliga skärmen. Det är givetvis en otrolig fördel när man ska fickparkera, men även ute i vildmarken om man exempelvis ska passera i trånga passager som kräver en precision utöver det vanliga.

Mercedes-Benz X-klass 350 D

Pålitlig i vildmarken

Denna specialutgåva av X–Klass vore såklart inte komplett utan ett rejält och mångsidigt flaklock från Upstone, med monterade lastöglor som man enkelt kan lossa och byta plats på. Till detta flaklock finns också mängder av tillbehör som flakbåge för extraljus eller tvärgående laststag. Locket är låsbart och öppnas enkelt med gasdämpare.

För dig som önskar att täcka ditt flak på annat vis erbjuder VEHO Bil i Karlstad dessutom mängder av alternativ för flaket i form av kåpor, gardiner och till och med hundkåpa i matchande folie. Mercedes X–Klass är godkänd för att lasta upp till ett ton och hela bilen andas stabilitet och tålighet. Det enda negativa i sammanhanget är möjligtvis att flakets tilltagna djup har gjort att benutrymmet i bilens baksäte är något begränsat, något som inte är helt ovanligt hos dagens pickuper. Onekligen lämnar dock komforten i baksätat en del i övrigt att önska.

Denna specialutgåva är riktad till den som söker en pålitlig bil för vildmarken, inte nödvändigtvis bara för jägaren (som faktiskt även kan beställa en integrerad vapenkoffert som tillbehör) utan för alla som vill möta sina äventyr med stil, både på vägen och ute i terrängen.

Specifikationer

  • Lastyta flak: 2,466 m²
  • Lastkapacitet: 1024 kg
  • Tillåten totalvikt: 3250 kg
  • Vändkrets: 13,4 meter
  • Antal cylindrar/placering: 6/V–motor Cylindervolym: 2987 cm
  • Växellåda: 7G–TRONIC PLUS
  • Acceleration 0–100 km/h: 7,9 sekunder Maxhastighet: Cirka 205 km/h
  • Bränsleförbr., Blandad körning: 8,8 – 9,0 liter/100 km
  • Tankinnehåll: Cirka 73 liter. Reserv cirka 10 liter.
  • Tankinnehåll AdBlue®: Cirka 17 liter.

Bilen är folierad av SolfilmsOhlsson och DS Solfilm.

 

Inlägg av: Staffan Johansson den 2019-05-15

Se även ...

Magasin Vildmarken #5

Officiell mässtidning för Swedish Game Fair 2019 | Per Morberg har med sin unika kombination av skådespelartalang, spontanitet och stora matlagningskunskaper gått rätt igenom rutan – och om och om igen visat att magi kan skapas i köket, och i tv-sofforna, när man har de rätta ingredienserna. Magasin Vildmarken träffade Per hemma på Tullgarn inför öppnandet av årets Swedish Game Fair.
Läs tidningen »

Inskjutningstavlor

Spara tid vid inskjutning med hjälp av Vildmarkens egendesignade inskjutningstavla. Med våra tavlor kan du lätt se hur du ska justera på ditt kikarsikte.
Ladda ner »

Prenumerera på Magasin Vildmarken!

Få tidningen före alla andra - direkt till din e-post! Starta din kostnadsfria prenumeration* på Magasin Vildmarken genom att fylla i din e-postadress nedan!

*Du kan även få erbjudanden och nyheter från samarbetspartners.
Din prenumeration är helt kostnadsfri och kan avslutas när som helst.

 

Prenumerera på Magasin Vildmarken!

Få tidningen före alla andra - direkt till din e-post! Din prenumeration är helt kostnadsfri och kan avslutas när som helst. Genom att prenumerera godkänner du att även få nyhetsbrev från Vildmarken och samarbetspartners.


Invalid email
Detta fält är obligatoriskt.
Grattis! Nu är du prenumerant av Sveriges nya jakttidning.