Ad

Magasin Vildmarken siktar in sig på Norge

Magasin Vildmarkens premiärnummer kom ut i februari 2016. Sedan dess har läsarna varje månad fått hänga med på mängder av jakter och äventyr runt om i hela världen. I början av 2019 tar tidningen nästa kliv genom att vända sig västerut till de norska jaktentusiasterna.

– Under året har vi noterat ett kraftigt ökat intresse hos våra grannländer och då vi sedan start haft starka kopplingar till Norge faller det sig naturligt att ta det här steget, säger Staffan Johansson, chefredaktör på Magasin Vildmarken.

Staffan Johansson är entusiastisk gällande den norska satsningen. Han berättar att ett digitalt magasin ger en genomarbetad statistik, något som låg till grund när det beslutades om den kommande satsningen. Norska jaktprofiler har redan varit en given del av tidningen och har säkerligen bidragit till intresset under resans gång. Dessutom har många aktörer på den svenska marknaden även Norge som målgrupp och eftersträvar att producera innehåll som lockar både svenska och norska jägare, samtidigt som satsningen kommer att gynna företag som vill nå ut över gränserna, menar han.

– Vi är glada att det redan finns goda samarbeten med multinationella företag, så som Garmin, Zodiac, Tracker och Härkila som alla funnit en stark målgrupp hos Magasin Vildmarkens läsare, säger Staffan Johansson.

Marcus Bjärneroth Foto: Jo Stenersen

Marcus Bjärneroth på Garmin har funnit Vildmarken vara en effektiv kanal.

– Vildmarken är en modern, effektiv marknadsplattform som kombinerar digitalt, rörligt och print på ett föredömligt sätt, vilket ger oss som annonsör stor effektivitet per satsad marknadskrona.

– Att Vildmarken nu även går in i Norge följer vi med stort intresse då norska jägare är en viktig målgrupp för oss, säger han.

Bosse FritzénÄven Bosse Fritzén, marknadsansvarig för Tracker i Sverige och Norge, ser också fram emot expansionen.

– Vi kommer att dra stor nytta av Vildmarkens satsning i Norge, då vi redan idag arrangerar både kampanjer, tävlingar och nyheter på samma gång i de båda länderna. Då vi redan känt av ett stort intryck på den svenska marknaden håller vi tummarna att de norska jägarna också finner läsvärdhet, säger han.

Vildmarken växer

Under 2018 har redaktionen dubblats i styrka och nya samarbeten i hela Norden har knutits, som skribenter, tv-kanaler och andra mediapartners inom jaktbranschen. Staffan berättar att de under året passerade 40 000 prenumeranter på den digitala tidningen, men att läsarna är många fler.

– Eftersom tidningen är gratis oavsett om du väljer att få notis om det, är antalet läsare per månad omkring det dubbla. Vad den maxade siffran i Sverige för den ”digitala jägaren” ligger på kvarstår att se, men vi tror att målgruppen kan växa ytterligare med detta underlag. Även om svenskar och norrmän i regel kan göra sig förstådda i text och tal, är ändå kontinuerligt översatta artiklar något vi tycker är viktigt.

– Tillsammans är vi starkare och söker alltid kontakt med likasinnade medmänniskor i branschen. Vi har funnit några guldkorn som har samma visioner inom den digitala jaktvärlden och vi ser fram emot att växa tillsammans med dessa under de kommande åren, säger Staffan Johansson som även hoppas att satsningen kan göra att norska aktörer finner intresse av att nå ut till både svenska och norska jägare.

Många möjligheter

Staffan Johansson ser fram emot att knyta nya kontakter – och möjligheterna för dem att profilera sig och synas är många.

– Företag som är intresserade av prisvärda digitala tidningsannonser, banners, möjligheter nå ut på sociala medier eller att medverka i nyhetsbrev, är välkomna att kontakta oss för mer information och förslag på annonspaket.

Vad kan annonsen innehålla?
– Din annons kan innehålla länk till hemsida, sociala medier, e-handel eller filmer. Det är endast din kreativitet som säger gränsen när det gäller våra digitala medier, avslutar han.

Ladda ner hela pressmeddelandet.

Inlägg av: Staffan Johansson den 2018-09-21

Se även ...

Inskjutningstavlor

Spara tid vid inskjutning med hjälp av Vildmarkens egendesignade inskjutningstavla. Med våra tavlor kan du lätt se hur du ska justera på ditt kikarsikte.
Ladda ner »

Prenumerera på Magasin Vildmarken!

Få tidningen före alla andra - direkt till din e-post! Starta din kostnadsfria prenumeration* på Magasin Vildmarken genom att fylla i din e-postadress nedan!

*Du kan även få erbjudanden och nyheter från samarbetspartners.
Din prenumeration är helt kostnadsfri och kan avslutas när som helst.

Magasin Vildmarken #1

Tjädern har en framträdande roll i det här numret och Joakim Nordlund följde med Andreas Vennberg för att dokumentera en toppfågeljakt i Norrland där gammeltuppen var målet. Även matlagningen går på tjädertemat i det här numret och den här gången dukar Tobias Eriksson upp just tjäder, med smörad savoykål och konjaksås.
Läs tidningen »

 

Prenumerera på Magasin Vildmarken!

Få tidningen före alla andra - direkt till din e-post! Din prenumeration är helt kostnadsfri och kan avslutas när som helst. Genom att prenumerera godkänner du att även få nyhetsbrev från Vildmarken och samarbetspartners.


Invalid email
Detta fält är obligatoriskt.
Grattis! Nu är du prenumerant av Sveriges nya jakttidning.