Toyota Tundra

Vildmarken testar: Toyota Tundra TRD Offroad

Där trygghet och kvalitet möter amerikansk komfort – där hittar man Toyota Tundra TRD Offroad. Denna imponerande nyhet erbjuder nästan allting man kan önska sig av en fullsize-pickup, och det var med glädje som redaktionen rullade iväg i denna best från Toyota för att se vad den går för.
Där trygghet och kvalitet möter amerikansk komfort – där hittar man Toyota Tundra TRD Offroad. Denna imponerande nyhet erbjuder nästan allting man kan önska sig av en fullsize-pickup, och det var med glädje som redaktionen rullade iväg i denna best från Toyota för att se vad den går för.
2024-07-07

Vildmarken testar: Toyota Tundra TRD Offroad

Där trygghet och kvalitet möter amerikansk komfort – där hittar man Toyota Tundra TRD Offroad. Denna imponerande nyhet erbjuder nästan allting man kan önska sig av en fullsize-pickup, och det var med glädje som redaktionen rullade iväg i denna best från Toyota för att se vad den går för.

Toyota Tundra TRD Offroad ger redan vid första ögonkastet ett elegant och kraftfullt intryck. Vår testmodell är mörkgrå och har en robust design med en stor, imponerande grill och 18-tums svarta fälgar med chromdetaljer. TRD Offroad-paketet innebär en specialanpassad fjädring för bättre terrängprestanda och många designelement med TRD-signatur. Med funktioner som en elektroniskt styrd transfercase och en låsbar bakdifferential är den byggd för att klara tuffa terrängförhållanden.

Det som först uppmärksammas är förstås den nya stora grillen, men det är lätt att missa hur mycket läckra former bilen har i övrigt. Den till övre delen avsmalnade karossen får den att se lite extra biffig ut redan som original. Som på alla nya bilar tycks man dock inte komma ifrån lite plastiga känslor här och där, men jag vet snart inte en modern bil som inte har knakig plast i något hörn.

Toyota Tundra

Prestanda och motor

Under huven på Tundra TRD Offroad finns en hybridiserad 3,5-liters V6-motor med dubbelturbo som ger 443 hästkrafter och 800 Nm i vridmoment. Detta är betydligt mer än den icke-elektrifierade i-FORCE-motorn, som erbjuder 389 hästkrafter och 649 Nm i vridmoment. Dubbelturbon bidrar till en jämn och kraftfull acceleration, vilket gör att bilen känns stark och responsiv, oavsett om man kör i stadstrafik eller på motorvägen.

Ljudet från motorn är riktigt härligt i kupén, och Toyota har valt att inkludera förstärkningsljud för att efterlikna den gamla V8-modellen. För mig som hellre njuter av motorljud än P3 på väg till jobbet är detta inget att klaga på, men det går faktiskt att avaktivera, dock måste man koppla upp sig mot servicedator.

Toyota Tundra

Bränsleekonomi

Enligt EPA har i-FORCE MAX-motorn en bränsleekonomi på 12,4 l/100 km i stadskörning och 11,8 l/100 km på motorväg. I blandad körning drar den 12,1 l/100 km. Dock upplevde jag i praktiken en något högre förbrukning, vilket är vanligt för stora pickuper med kraftfulla motorer och terrängdäck. Hybridmodellen av Tundra är dock inte främst utvecklad för att få ner driftkostnaderna, utan den är utvecklad för extra kraft och acceleration – och riktigt rolig att köra!

Interiör och teknik

Toyota Tundra

Inuti Tundra TRD Offroad hittar du en modern och rymlig interiör med en 14-tums infotainmentskärm som är standard på högre utrustningsnivåer. Systemet inkluderar stöd för både Apple CarPlay och Android Auto, samt ett JBL-ljudsystem med 12 högtalare. En trådlös laddningsplatta och flera USB-portar (både USB-A och USB-C) gör det enkelt att hålla alla dina enheter laddade.

Instrumentpanelen är digital med en 12,3-tumsskärm, och det finns head-up-display på vissa versioner. Fysiska knappar för klimatkontroll och andra funktioner finns fortfarande, vilket gör det lätt att snabbt justera inställningar utan att ta ögonen från vägen. Bilen är även utrustad med en panoramataklucka, läderklädsel och elstolar fram med både värme och kyla.

Baksätet är rymligt nog för en fullvuxen karl, även om takhöjden är något minskad på grund av panoramataket. Baksätet går även att fälla upp för att kunna lasta mer prylar i kupén, eller för den delen installera någon typ av verktygsförvaring eller hundbur.

Toyota Tundra

Körning och testupplevelse

Vi testade Toyota Tundra TRD Offroad på flera olika sätt för att verkligen få en känsla för vad denna bil kan erbjuda. Under långkörning på motorvägar visade den sig vara en stabil och bekväm följeslagare, med en smidig körning trots sin storlek. Även på de krokiga vägarna i Värmland, där vi körde mellan jaktmarkerna, imponerade Tundran med sin kraft och stabilitet.

När vi tog oss ut på osådd åkermark fick vi verkligen testa bilens terrängkapacitet. Tundra TRD Offroad är utrustad med Toyotas Multi-Terrain Select System, som erbjuder olika körlägen för att hantera olika terrängtyper. Vi använde bland annat Crawl Control, en funktion som fungerar som en låg hastighetsfarthållare för att navigera genom svår terräng utan att behöva hantera gasen själv. Det var imponerande att se hur lätt bilen kunde ta sig genom lera och över ojämn mark utan att förlora greppet.

De olika körlägena och den låsbara bakdifferentialen var särskilt användbara i de svåraste delarna av terrängen. Med en enkel knapptryckning kunde vi justera bilens inställningar för att optimera prestandan beroende på förhållandena. Detta gjorde det möjligt att med lätthet hantera allt från lös sand till branta backar.

Sikten i Tundran är, för att vara en så jäkla stor bil, något begränsad, särskilt för mig som är nästan två meter lång. Det beror förstås på vad man jämför med, men det är stor skillnad om man jämför med konkurrenten Ford F150 som till och med har kapat ur i formen på dörrarna för att ge bättre sikt.

Arbetsfordon av högsta klass

Trots att Toyota Tundra TRD Offroad kan klassas som en lyxbil när man ser prislappen, är det verkligen ett arbetsfordon av klass.

Med poweroutlets (amerikanska uttag) på flaket är det enkelt att använda elektriska verktyg direkt ur bilen, vilket gör den idealisk för arbetsplatser. Den robusta konstruktionen och höga prestandan gör den perfekt för både tunga arbetsuppgifter och inför en tungt lastad jaktresa, en fiskebåt på trailer, eller varför inte husvagn eller hästtrailer. Förvisso får man inte dra hur mycket som helst på B-kort men att läsa sig till ett BE-kort är lätt gjort för den som behöver det.

Flaket är slitstarkt med bedliner från fabrik som skyddar ytan mot rost och andra skador över tid. Lastskenor på sidan erbjuder många möjligheter att spänna fast lasten.
Eftersom Tundran är relativt ovanlig i Europa, än så länge, är tillbehörssortimentet begränsat på hemmaplan, men det finns desto mer på andra sidan Atlanten. Skulle jag själv ha en, hade jag på sikt önskat en kåpa eller åtminstone ett flaklock som går att lasta på.

Kvalitet och säkerhet

Toyota är för väldigt många ett varumärke som står för kvalitet vad gäller motor och hållbarhet. Tundra TRD Offroad lever verkligen upp till detta rykte med sin robusta konstruktion och pålitliga prestanda. Det är en bil byggd för att hålla, oavsett vilka utmaningar du ställer den inför.

Enligt IIHS är Toyota Tundra från 2022 den mest krocksäkra bilen i segmentet fullsize-pickup, vilket är en stor trygghet att ha i bakhuvudet. Tundran har fått toppbetyg i alla krocktester och utmärker sig särskilt för sin starka konstruktion och förmåga att skydda passagerarna vid en olycka​.

Värt att lägga till, och om möjligt sätta stopp för ett elakartat rykte, är att när man läser om Toyota Tundra stöter man ibland på rapporter om återkallelser på grund av fabrikationsfel i motorn. Detta gäller dock främst den helt bensindrivna V6:an och påverkar inte hybridmodellen.

Toyota Tundra

Lever upp till förväntningarna

Som någon som värdesätter utrymme och komfort, fann jag att Tundra TRD Offroad verkligen lever upp till förväntningarna. Förvaringsutrymmena är väl genomtänkta, med en stor mittkonsol och tillräckligt med plats i dörrfacken, även om de kunde vara lite rymligare. Det är också värt att notera att hybridenheten tar upp lite utrymme under baksätet, vilket minskar förvaringsmöjligheterna något jämfört med icke-hybridversioner.

Toyota TundraBilen vi testade är utrustad med ett 360-graderskamerapaket, vilket är en riktig fröjd, oavsett om man är på en parkering eller en trång skogsväg. Bilen gör sig förstås ännu bättre på den stora skärmen i kupén. På tal om den stora skärmen, så är uppdateringsfrekvensen och känsligheten felfri, riktigt trevlig att manövrera. En liten detalj är dock att den är väldigt blank, vilket kan reflektera solljuset mer än önskat. Det finns dock skyddsfilm att sätta på, som dessutom skyddar mot repor, så det kan vara att rekommendera.

Tundran kommer med en robust traditionellt placerad växelspak, och reglage för drift placerade strax intill. Jag gillar verkligen det, eftersom det gör körningen mer intuitiv och ger en känsla av kontroll över fordonet. Toyota Tundra TRD Offroad är en kraftfull och mångsidig pickup som erbjuder imponerande prestanda och en rad moderna bekvämligheter. För den som söker en robust och kapabel bil för både arbete och fritid, är detta ett utmärkt val. Trots sin högre bränsleförbrukning levererar den en körupplevelse som är både rolig och funktionell.

Detta är en unik och påkostad bil som verkligen erbjuder allt man kan önska sig i en fullsize-pickup. Det är ett lite mer ovanligt alternativ till Ram 1500 och Ford F-150, men med liknande kapacitet och robusthet som Toyotas varumärke är känt för.

Vi på Vildmarken vill tacka Motor Trend i Karlstad för demonstration och utlåning av deras Toyota Tundra. En bil som i deras sortiment inte är standard, men de är glada att plocka fram till dig som söker kvaliteten från en Hilux, men i ett större och något kvickare format! Bilen kommer även finnas på utställning på Vildmarken Skytte- och Eventcenter under den närmaste tiden.

Tack för att du läser Magasin Vildmarken! Spara 10% på allt i vår webshop med rabattkoden I<3VM

Facebook
E-post
LinkedIn
Twitter
Viltrecept

Lucas Eriksson lagar: Viltsushi med sting

Lucas Eriksson bjuder den här gången på sushi utöver det vanliga. När han skulle ta sig an den japanska klassikern så valde han nämligen att