RobQ Hunting Group förvärvar Arxus of Sweden: “Perfekt komplement”

RobQ Hunting Group, med varumärket Swedteam i koncernen, stärker sitt erbjudande inom jakt och friluftsliv genom att förvärva stövelvarumärket Arxus of Sweden.
RobQ Hunting Group, med varumärket Swedteam i koncernen, stärker sitt erbjudande inom jakt och friluftsliv genom att förvärva stövelvarumärket Arxus of Sweden.
2023-08-03

RobQ Hunting Group förvärvar Arxus of Sweden: “Perfekt komplement”

Robin Segerqvist, vd och ägare i Swedteam, och Magnus Apler, grundare av Arxus of Sweden, ser fram emot den nya satsningen. Foto: Pressbild

RobQ Hunting Group, med varumärket Swedteam i koncernen, stärker sitt erbjudande inom jakt och friluftsliv genom att förvärva stövelvarumärket Arxus of Sweden. De båda bolagen är redan idag etablerade på 25 marknader och genom förvärvet är ambitionen nu att växa ytterligare på den europeiska jaktmarknaden.

– Vi har i många år haft ögonen på Arxus och tänkt att det skulle vara ett perfekt komplement i vår varumärkesportfölj. När Magnus nu var mogen att sälja bolaget behövde jag ingen betänketid. Det ska bli väldigt kul att utveckla varumärket vidare tillsammans med Swedteam, säger Robin Segerqvist, vd och ägare i Swedteam och moderbolaget RobQ Hunting Group, i ett pressmeddelande.

Arxus of Sweden etablerades 2007 av Magnus Apler med målet att utveckla stövlar för jakt och friluftsliv av högsta kvalitet och har nått en stark nischad position inom jakt- och friluftsmarknaden i Norden och stora delar av Europa, en marknad varumärket delar med Swedteam som utvecklar jaktkläder med fokus på tekniska funktioner och nytänkande design. De båda bolagen har tidigare samarbetat i olika projekt och blir nu systerbolag. I samband med förvärvet flyttas Arxus verksamhet från Brämhult till koncernens lokaler i Länghem.

Med båda varumärkena under samma tak och en större organisation är ambitionen att dra nytta av de synergier som skapas för att expandera på den europeiska marknaden.

– Det känns väldigt bra att få med Robin och teamet på Swedteam i arbetet med att utveckla Arxus till nästa nivå för att växa på den europeiska marknaden. Varumärkena har mycket gemensamt och med en ny generation och en välordnad organisation i ryggen känns det här som helt rätt tillfälle att överlämna och låta Arxus ta nästa steg i en framtida utveckling, säger Magnus Apler, grundare av Arxus of Sweden som kommer fortsätta jobba med Arxus produktutveckling och produktion.

Offensiv satsning

Ambitionen att utveckla Arxus of Sweden är tydlig i de nya ägarnas planer framåt.

Robin Segerqvist på besök i Vildmarkens monter under Elmia Game Fair. Foto: Stefan Vänersand

– Det här är en offensiv satsning från vår sida för att utveckla verksamheten och växa vidare. Genom att kombinera våra respektive styrkor kommer vi att kunna erbjuda ännu bättre produkter och service till våra kunder, säger Robin Segerqvist.

Och tillägger:

– De båda varumärkena och produktportföljerna kompletterar varandra väldigt bra. Med vår samlade säljorganisation och agentnätverk räknar vi med att kunna öka både Swedteams och Arxus marknadsandelar framöver.

Tack för att du läser Magasin Vildmarken! Spara 10% på allt i vår webshop med rabattkoden I<3VM

Facebook
E-post
LinkedIn
Twitter
Månadens tidning
Populärt just nu
Unika t-shirts, hoodies, kepsar och mössor!