RAM 1500 – En lyxig pickup som inte är rädd för att göra jobbet

2020-06-09

RAM 1500 – En lyxig pickup som inte är rädd för att göra jobbet

Förväntningarna var stora när Magasin Vildmarkens Staffan Johansson bokstavligt talat klev upp i nya RAM 1500 – och han skulle inte bli besviken på denna lyxiga maskin som med pondus klarar av de flesta uppgifter den ställs inför. [Text och foto: Staffan Johansson]

 

En solig dag i maj lämnade vi de värmländska skogarna och begav oss söderut för att testa en bil utöver det vanliga. Utanför HRM Bil i Lidköping väntade en klarröd, nytvättad best vid namn Ram 1500 Rebel.

Rebel är ett av flera paket som finns att välja mellan och skönheten som vi fick testa fokuserar på terräng och har minimerat några av de tekniska funktioner som finns i de något mer stadsanpassade modellerna. Exempelvis saknas elutfällda fotstöd och brusreducering i hytten, något som du exempelvis hittar med Laramie-paketet. Men Rebel-modellen bjuder däremot på detaljer som är svårt att inte imponeras av, som röda skinnstolar med detaljer här och där som lyfter helhetsintrycket.

För att ge testet lite extra guldkant och relevans så begav vi oss ut i till den lokala motocrossbanan och dess minst sagt omväxlande terräng. Skarpa backar och en variation av mjuka och hårda underlag skulle ge oss möjligheten att se om bilen hanterar en jägares verkliga utmaningar – och Ram 1500 Rebel levde minst sagt upp till förväntningarna. Dodge RAM 1500 klarar av de flesta uppdrag som den ställs inför. Den är ju faktiskt byggd för terräng, trots sin storlek. Genom ett enkelt knapptryck kopplar man in fyrhjulsdriften och med den och med full diffspärr så känns det minst sagt som att denna bil är rustad, även när vintern och snön så småningom är här.

Redan vid första anblicken så fångar denna muskelmaskin min uppmärksamhet. Fronten och den höga grillen ger ett kraftfullt intryck – och det blir inte sämre när jag trycker på startknappen. Som värmlänning är nämligen lite muller som ljuv musik för öronen, även om man samtidigt måste nämna att motorljudet upplevs ytterst behagligt när jag väl stänger dörren för att styra hemåt från Västergötland och Lidköping. Bilen, som har en 5,7-liters V8-motor och 395 imponerande hästkrafter, upplevs kraftfull och färden går mjukt och fint. Prestandan går alltså inte att missa och den går från 0 – 100 km/h på strax över sex sekunder.

 

Stora förvaringsmöjligheter

Testbilen har ett öppet flak, och förvaringsmöjligheterna är enorma i kupén, vilket man som friluftsmänniska så klart är väldigt tacksam för. RAM 1500 är nästan lite mer än en halvmeter längre än en standard-pickup och om man ska nämna någon nackdel i sammanhanget så är det väl att det inte alltid är optimalt i vissa parkeringssituationer, även om den högupplösta backkameran och autobromsfunktionen såklart kompenserar och förenklar till viss del i dessa situationer – och till och med kan fickparkera själv! Dock kan jag rekommendera en lätt fot på bromspedalen då systemet lätt kan uppfattas som lite högmodigt!

Om lastutrymmet inte räcker till, eller du ska haka på en båt, så finns det få bilar som erbjuder större komfort med ett tungt släp bakom bilen. Bilen är byggd för att dra tungt – och de har dessutom anpassat de tekniska lösningarna för att göra ditt liv på vägen lite bättre. Du kan aktivera backkameran vid färd och zooma in på dragkroken vid backning. Du kan även aktivera ”Tow haul mode”, vilket gör att den anpassar växling beroende på hur tungt ditt släp är – detta för att bilen ska prestera på topp även om lasten är tung. Ram 1500 anpassar automatiskt även sin döda-vinkel-notifikation efter hur lång din släpvagn är.

 

Inbjudande förarmiljö

Förarmiljön är inbjudande och rymlig och erbjuder finurliga utrymmen. Inredningen känns modern och jag gillar de många tekniska lösningarna. Panoramataket ger, förutom fördelaktigt ljusinsläpp, oneklig en speciell känsla; både under regniga och soliga dagar. På vår testbil hade vi en skärm av mellanstorlek, något som fungerade utmärkt och var lättillgängligt, till och med då jag hade handskar på mig – vilket kan vara bra under framtida jakttillfällen. Det finns USB- och USBC-uttag både fram och bak. Med ett enkelt knapptryck håller farthållaren koll på bilarna framför och RAM 1500 har även en lane-assist-funktion som håller bilen på rätt kurs på vägen.

Även baksätet erbjuder, föga överraskande, ett stort benutrymme och osedvanlig komfort även för oss som nästan är två meter över havet. Och fäller man upp sätena så öppnas ytterligare förvaringsmöjligheter upp, dessutom rejäla och smarta sådana, eftersom golvet är platt. Utöver det så kan du öppna bakdörrarna i nästintill 90 grader, vilket gör att du enkelt kan stuva in väskor, lådor, hundburar, fiskeutrustning eller vad du nu vill lasta in, ett riktigt plus i kanten.

 

Ram 1500 test

Fröjd att köra

RAM 1500 är en lyxbil som inte är rädd för att göra jobbet. Den är en fröjd att köra, kraftfull och har generösa förvarings- och lastutrymmen. Den har en lastvikt på ungefär 700 kg och en imponerande dragvikt på 3 500 kg. Under testet körde jag tio mil och under långkörningen på landsväg så drog den 1,1 liter/milen. Vid blandad körning så stiger siffran till 1,3–1,4 vilket jag tycker känns väntat och klart överkomligt för ett sådant här kraftpaket. Det här är en pickup som jag varmt kan rekommendera, inte minst för oss jägare.

Stort tack till HRM Bil i Lidköping som försåg oss med testbilen.

 

Tack för att du läser Magasin Vildmarken! Spara 10% på allt i vår webshop med rabattkoden I<3VM

Facebook
E-post
LinkedIn
Twitter
Månadens tidning
Populärt just nu
Unika t-shirts, hoodies, kepsar och mössor!