Förväntningarna var stora när Magasin Vildmarkens Staffan Johansson bokstavligt talat klev upp i nya RAM 1500 – och han skulle inte bli besviken på denna lyxiga maskin som med pondus klarar av de flesta uppgifter den ställs inför. [Text och foto: Staffan Johansson]
En solig dag i maj lämnade vi de värmländska skogarna och begav oss söderut för att testa en bil utöver det vanliga. Utanför HRM Bil i Lidköping väntade en klarröd, nytvättad best vid namn Ram 1500 Rebel.
För att ge testet lite extra guldkant och relevans så begav vi oss ut i till den lokala motocrossbanan och dess minst sagt omväxlande terräng. Skarpa backar och en variation av mjuka och hårda underlag skulle ge oss möjligheten att se om bilen hanterar en jägares verkliga utmaningar – och Ram 1500 Rebel levde minst sagt upp till förväntningarna. Dodge RAM 1500 klarar av de flesta uppdrag som den ställs inför. Den är ju faktiskt byggd för terräng, trots sin storlek. Genom ett enkelt knapptryck kopplar man in fyrhjulsdriften och med den och med full diffspärr så känns det minst sagt som att denna bil är rustad, även när vintern och snön så småningom är här.
Redan vid första anblicken så fångar denna muskelmaskin min uppmärksamhet. Fronten och den höga grillen ger ett kraftfullt intryck – och det blir inte sämre när jag trycker på startknappen. Som värmlänning är nämligen lite muller som ljuv musik för öronen, även om man samtidigt måste nämna att motorljudet upplevs ytterst behagligt när jag väl stänger dörren för att styra hemåt från Västergötland och Lidköping. Bilen, som har en 5,7-liters V8-motor och 395 imponerande hästkrafter, upplevs kraftfull och färden går mjukt och fint. Prestandan går alltså inte att missa och den går från 0 – 100 km/h på strax över sex sekunder.
Stora förvaringsmöjligheter
Om lastutrymmet inte räcker till, eller du ska haka på en båt, så finns det få bilar som erbjuder större komfort med ett tungt släp bakom bilen. Bilen är byggd för att dra tungt – och de har dessutom anpassat de tekniska lösningarna för att göra ditt liv på vägen lite bättre. Du kan aktivera backkameran vid färd och zooma in på dragkroken vid backning. Du kan även aktivera ”Tow haul mode”, vilket gör att den anpassar växling beroende på hur tungt ditt släp är – detta för att bilen ska prestera på topp även om lasten är tung. Ram 1500 anpassar automatiskt även sin döda-vinkel-notifikation efter hur lång din släpvagn är.
Inbjudande förarmiljö
Även baksätet erbjuder, föga överraskande, ett stort benutrymme och osedvanlig komfort även för oss som nästan är två meter över havet. Och fäller man upp sätena så öppnas ytterligare förvaringsmöjligheter upp, dessutom rejäla och smarta sådana, eftersom golvet är platt. Utöver det så kan du öppna bakdörrarna i nästintill 90 grader, vilket gör att du enkelt kan stuva in väskor, lådor, hundburar, fiskeutrustning eller vad du nu vill lasta in, ett riktigt plus i kanten.
Fröjd att köra
Stort tack till HRM Bil i Lidköping som försåg oss med testbilen.