Braxen har kanske inte det bästa ryktet som matfisk, men nu görs insatser i ett försök att eventuellt få folk att ändra uppfattning. Med Resursfisk, ett projekt som Länsstyrelsen Stockholm drivit med exempelvis Axfoundation, har fisket serverats i offentliga kök och restauranger. Framåt hösten kommer braxen dessutom säljas i utvalda butiker.
I dag är ungefär 70 procent av den sjömat som vi äter i Sverige importerad – och består i huvudsak av få och lättfileade arter som lax och torsk.
– Att matfisk som finns i våra inhemska sjöar och Stockholms skärgård väljs bort eftersom de inte motsvarar efterfrågan av fisk som är lätt att filea är uppenbart inte ett hållbart livsmedelssystem, säger Jonatan Fogel, projektledare för Resursfisk på Länsstyrelsen Stockholm, i ett pressmeddelande.
I samma pressmeddelande kan man läsa att Resursfisks målsättning är ”att skapa livsmedel av fisk som i dag hanteras som en bifångst och samtidigt stärka det småskaliga fisket. Braxen, som är den huvudsakliga bifångsten i det småskaliga MSC-certifierade gösfisket i Mälaren och Vänern, är en sådan fiskart. Genom Resursfisks samarbete med yrkesfisket och andra aktörer från hela värdekedjan togs den nya produkten braxenfärs fram och började under förra året att serveras i offentliga kök samt på ett par restauranger”.
Braxenfärs i butikerna
Nu har marknaden tagit fram ännu en produkt i form av fish cake, gjord på braxenfärs. Arbetet med att ta fram braxenfärs till Garants nya fish cake har pågått i flera år. I ett projekt som letts av bland andra Axfoundation utvärderades underutnyttjade fisksorter från svenska sjöar utifrån smak, näringsinnehåll och hållbarhet. En infrastruktur byggdes upp tillsammans med hela värdekedjan – från småskaliga fiskare till grossister. Dessutom har en teknisk lösning tagits fram för att ta vara på kött från svårrensad fisk. Resultatet är en braxenfärs som idag serveras i såväl skolmatsalar som restauranger. Med Garants nya fish cake når braxenfärsen nu också för första gången ut till konsumenter via matbutiker i en större satsning via Axfoods kedjor Willys och Hemköp.
– Med vår fish cake av braxen och åkerböna blir det enklare för konsumenterna att välja rätt eftersom den uppfyller en mängd viktiga krav inom såväl hållbarhet som hälsa. Att den är god vet vi genom ett omfattande utvecklingsarbete och smaktester, säger Ellinor Puerto i ett pressmeddelande från Axfood.