Ad

På rundtur i Skottland

Ord & Foto: Marte Bakka Haugen

Den första veckan i december var vi ett gäng studenter och lärare från högskolan i Hedmark, Norge som åkte iväg på klassresa till Skottland. Kursen vi går är en helårskurs i jakt, fiske och naturvägledning. Fokuset är på guidning inom jakt och fiske och för att få en något relevant resa för jaktdelen drog vi till Skottland för att lära så mycket som möjligt om landets jaktkultur. Försäljning av jakt, och verksamheten kring detta, är mycket stor i Skottland i jämförelse med många andra platser och vi hade turen att få se allt från en helt annan vinkel.

skottland

Rundtur på fjället

På lördagkvällen landade vi i Edinburgh, Skottland och körde sedan norrut i cirka timmar. Vi stannade så småningom till på Invermark Estate, där vi skulle vara några dagar innan resan skulle fortsätta. Då första dagen var en söndag, och eftersom det inte är tillåtet att jaga på söndagar, fick vi istället ta en rundtur på fjället. Vi körde Land Rovern in genom dalen, för att sedan köra upp på fjället. Kronhjortarna där uppe är vana vid att bli stödutfodrade längst med vägarna – detta för att reducera dödligheten bland hjortarna under den hårda vintern. Med detta som anledning kom de springandes i rask takt nedför fjällsidan så snart vi kom körandes med bilen.

Över 50 stycken stora, och väldigt fina, hjortar som kom ända fram till bilen för att äta. Det var en upplevelse att se så vilda djur, men samtidigt så tama. Det är viktigt att understryka att dessa hjortar aldrig blir jagade här. Hjorten blir heller inte inte skjuten från bilar, även om det är lovligt att jaga från bil i Skottland.

Vi körde vidare upp över fjället. Skottland har inte bara gott om hjort, utan även kanin- och harbeståndet är enormt jämfört med vad man är van vid hemma. Den lilla snön som hade kommit före vår resa hade smält bort och det syntes vita harar överallt. Ripan var däremot väldigt svår att få ögonen på i den bruna terrängen. De trycker också ganska hårt och vi kom väldigt nära med bilen innan de lättade från marken. Ripjakten var tyvärr över innan vi kom hit, så det var dessvärre ingen jakt vi fick pröva på.

DeerstalkingBilde 08.12.2015, 15.26.50 (Medium)

Under både måndag och tisdag kom det kunder till Invermark och vi fick vara med på ”Deerstalking”, det vill säga smygjakt på hjort, för att se och lära. Vi körde runt i bilen för att lokalisera flockar och nyttjade resten av dagen för att smyga in på skjutavstånd. Kunderna fick skjuta hjort och vi fick bevittna hur de använde hästar för att frakta hem hjortarna.

Skyddsjakt på kanin

Under måndagkvällen fick vi möjlighet att jaga själva och vi drog ut på kaninjakt från bil med strålkastare. Hemma i Norge är det inte lovligt att jaga från bil och då även användning av lampa brukar vara förbjudet så var det en speciell upplevelse för de flesta av oss.

Det var kaniner överallt och vi körde för det mesta 40 meter åt gången för att ha möjlighet att skjuta fler. På en och en halv timme fick vi tillsammans 83 kaniner! I vilken grad detta kallas jakt kan nog diskuteras, men dessa kaniner innebär ett stort problem här i Skottland och det finns helt klart ett behov av förvaltning.

Vi tog vara på några av kaninerna direkt för att tillaga dem till tisdagens middag, tillsammas med hjärta och lever från hjort. Kaninköttet var helt superbt!

Hjortar längs med vägen

Tidigt på onsdagmorgonen drog vi vidare norröver i landet. Vi lämnade kaninerna bakom oss och såg genast fler hjortar i siktet. Det var hjortar längs med vägen, hela sträckan lång. Ett delmål på resan var North Highland College, ett lantbruksgymnasium som ligger i de norraste delarna av landet. Väl där fick vi en rundtur av skolan och hjortgryta till lunch.

På denna skola går det elever som studerar ”Game Keeping”. De har inte mycket teori på skolan, det är mest praktiska uppgifter genom skolans samarbeten med diverse gods.

Efter besöket på skolan drog vi vidare västerut, till Reay Forest Estate. Här fick vi ett stort och fint hus i skotsk stil, helt för oss själva – lyx!

På torsdagen var det äntligen vår tur att få prova på smygjakt på kronhjort. Vädret var inte helt optimalt. Det var typiskt skotskt väder med mycket regn och vind och vi hade inte de största förväntningarna när vi begav oss ut. Vi delade oss upp i fyra grupper och vi hade en egen guide. Först var vi iväg för att provskjuta gevären, för att sedan köra vidare mot området vi skulle jaga på.

Vi tog av ”Argocaten” från släpkärran, en åttahjuling, för att sedan köra upp över fjällsidan i en något otacksam terräng. Från Argo’n såg vi många flockar av hjort, och förväntningarna steg gradvis!

På toppen satt vi länge och väntade på grund av vädret. Det snöade och haglade samtidigt och tvivlet gjorde sig påmint om detta verkligen skulle bli något. Efter en tid försvann det dåliga vädret och vi kunde påbörja vår vandring. Vi rörde oss nedöver i riktning mot en av flockarna vi hade sett tidigare, men det tog lång tid innan vi såg något.

_MG_3988 (Medium)Plötsligt var vi 30 meter från en flock som dessvärre märkte oss i samma stund som vi märkte dem. Trots det ville vår jaktguide ha med mig fram en bit, för att lägga ned mig i skjutläge där han gav mig geväret. Djuren hade redan kommit ganska långt bort och det var dessvärre för sent för mig att skjuta ett säkert skott.

Efter lite om och men bestämde vår guide sig för att prova en gång till, på samma flock. Vi kom in på djuren en andra gång, men de märkte oss igen och sprang iväg. Våra förväntningar sjönk åter och jag begrep inte varför vi inte istället provade att smyga oss närmare en annan flock. Guiden gav sig dock inte och vi provade att smygga oss på flocken en tredje gång.

Dagen var inte över, både Ingar och Jani som var med i min grupp ville självklart också tillges chansen att fälla en hjort och vi vandrade vidare för att finna fler flockar. Det var mycket upp och ner i terrängen, men till slut fann vi en god situation, och ytterligare tre hjortar föll till backen.

Hela min grupp hade under samma dag fått chansen att fälla sin första kronhjort, och Ingar hade till och med fått fälla sin andra. Det var en otrolig upplevelse, och med kroppen full av adrenalin var vi minst sagt nöjda med dagen.

Flera andra i klassen hade också fått skjuta sin första hjort, någon också sitt första storvilt, och tillsammans hade vi fått fälla tio kronhjortar denna dagen. På kvällen fick vi traditionell skotsk haggis till middag. Alla delade med sig av dagens upplevelser med varandra. Vi var ett väldigt nöjt och glatt gäng. Vi hade delat en dag och kväll som vi sent lär glömma.

Skyttetävling mot Gurhka-soldaterBilde 10.12.2015, 13.29.49 (Medium)

På fredagen, den sista dagen vi hade i Skottland, drog vi till Highland Shooting Center för att delta i en välgörenhetstävling. Det var en skyttetävling med nepalska Gurhka-soldater. Vi blev indelade i grupper tillsammans med soldaterna och tävlade både i kula och hagelskytte med lerduvor. Det var ett bra upplägg med mycket bra skytte och en väldigt fin avslutning på vår resa. Det var många slitna ben som hade begett sig in i det skotska höglandet och det var skönt med en lite lugnare dag inför vår hemresa. Hela lördagen ägnades sedan åt att färdas söderut och avslutades med att vi tog flyget hem till Norge.

Tack för nu, Skottland! Jag kommer definitivt tillbaka!

Se hela reportaget i Magasin Vildmarken nr 2.

Inlägg av: Jessica Ädel den 2016-03-30

Se även ...

Delbetala din kurs

Hos Vildmarken kan du delbetala din kurs genom Wasa Kredit, upp till 36 månader räntefritt!
Läs mer »

Magasin Vildmarken #12

I årets sista utgåva av Magasin Vildmarken bjuder vi på ett julbord bestående av spännande reportage, prylar och goda recept.
Läs tidningen »

Prenumerera på Magasin Vildmarken!

Få tidningen före alla andra - direkt till din e-post! Starta din kostnadsfria prenumeration* på Magasin Vildmarken genom att fylla i din e-postadress nedan!

*Du kan även få erbjudanden och nyheter från samarbetspartners.
Din prenumeration är helt kostnadsfri och kan avslutas när som helst.