Jaktresebranschen kokar: ”Har gasat till 200 procent jämfört med innan pandemin”

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
2022-04-19

Jaktresebranschen kokar: ”Har gasat till 200 procent jämfört med innan pandemin”

Pandemin har börjat släppa greppet och intresset för att komma ut och uppleva världen ökar stadigt. Jaktresebranschen kokar igen, något som inte minst Waidmanns VD Rasmus Nilsson har märkt av.

– Det har gått från 100 % till 0 %, och därifrån har vi gasat till 200 % jämfört med innan pandemin, säger Rasmus när Vildmarken når honom.

Framtidstron är stor inom jaktresebranschen, av många anledningar. Många jaktmarker har fått vila mer än vanligt, något som borgar för ännu bättre jaktupplevelser än tidigare. Det stora intresset har fört med sig att bokningarna och förfrågningarna har dubblats jämfört med hur det brukar se ut hos Waidmann. Nu är deras största utmaning att hitta jaktmarker som matchar den stora efterfrågan. Alla jaktresor som arrangeras av Waidmann produceras på utvalda jaktområden där etisk och hållbar jakt samt sund viltförvaltning bedrivs.

– Vi vill kvalitetssäkra våra marker och träffa våra partners innan vi arrangerar en resa. Detta tar tid och är kostsamt, men vi vill alltid göra vårt yttersta för att kunna garantera en bra upplevelse för kunderna och se till att våra partners delar samma etiska synsätt som vi själva har, säger han.

Waidmann Jaktresor AB startades 2018 av Einar Halldin. När han och Alexander Karp sökte sig utanför Sveriges gränser var det till Polen som de jaktintresserade kompisarna åkte. Tillsammans köpte de, som privatpersoner, en jaktresa tillsammans med ytterligare några vänner. Efter ett tag kom de i kontakt med ett bra revir som snart blev en årligen återkommande destination för gänget. Ett samarbete inleddes och några lyckade resor senare fick Einar och Alexander möjlighet att skriva ett långtidskontrakt, något som duon snabbt nappade på – och en framgångssaga hade börjat skrivas.

Vill modernisera jaktresebranschen

Något senare blev Rasmus en del av den pigga uppstickaren samtidigt som Intoit Travel Group i höstas köpte majoriteten av Waidmann och anställde honom som VD. Han berättar att Intoit Travel Group, som innehåller sju unika rese-, event- och upplevelseföretag, gärna tar lite mindre bolag i branschen och ger dem verktygen och förutsättningarna för att växa. Intoit tror starkt på Waidmann – och att det går att förändra jaktresebranschen till något modernt.

– En stor fördel med att vi är en del av Intoit Travel Group är att vi kommer kunna kombinera jaktresor ihop med andra typer av resor. Till exempel en seglingsresa med familjen och en jaktresa. Vi kan ta hjälp av alla systerbolagen.

Resor med wow-känsla

Dessutom vill de gärna erbjuda resor med wow-känsla, något som Rasmus har egna erfarenheter av. När han får frågan om destinationer så kommer svaret snabbt.

– Mufflonjakt i den kroatiska skärgården är en otroligt häftig och utmanande jakt i väldigt vacker miljö. Här får man både en exotisk miljö att jaga i och den utmaning som en bergsjakt ger med lite klättring och svåra skott.

– Dessutom är viltförvaltningen på dessa vilda mufflon otroligt bra, och guiderna väljer endast ut de individer som det är dags för avskjutning på. Ett plus i kanten är att det är väldigt stor chans på medalj på grund av den sunda förvaltning de har på denna mark, säger Rasmus som under testresan fällde en silverbagge och två bronsbaggar.

Fokus helt på jakten

Waidmanns vill erbjuda sina kunder en upplevelse där de kan koppla av och fokusera helt på jakten, utan att behöva känna någon oro. Under resorna ingår därför allting från flygbiljett till mat.

– Vi vill inkludera allting som tar upp tid och som man är osäker på inför resan. Från att du lämnar Sverige till att du är tillbaka så har Waidmann fixat allting. Du slipper alltså all planering som annars kan krävas inför en resa och kan fokusera på dina personliga förberedelser inför ditt äventyr, säger Rasmus Nilsson.

Vill modernisera jaktbranschen

Rasmus vill gärna lyfta några medarbetare som får allting att snurra.

– Vi har en bokningsansvarig som heter Johan som sitter med all logistik när det gäller flyg med mera, det är en otroligt bra resurs att ha när det gäller att flyga med vapen och extrautrustning. Johan sitter med ett eget system som har direktkontakt med alla flygbolag i hela världen och har möjligt att komma åt allting dygnet runt.

Han nämner även Madeleine Petterson, som även driver YouTube-kanalen SidebySide som en stor resurs, inte minst vad gäller marknadsföringen.

– Vi är väldigt glada över att ha henne ombord, säger han.

Och tillägger:

– Jag är helt övertygad om att jag och Madeleine från jaktbranschen och mina kollegor från resebranschen och våra resurser i koncernen kommer kunna tillföra väldigt mycket till jaktresebranschen och till våra kunder. Vi vill vara med och påverka jaktbranschen till något modernt och något bättre. Visa det fina och vilken positiv påverkan just jakten har runt om i världen och inte bara i Sverige.

Mycket att glädjas över

I pandemins kölvatten börjar nu det positiva väga över igen och Rasmus Nilsson har mycket att glädjas över. Han berättar att det faktum att både nya jägare som är förstagångsresenärer och återkommande erfarna jägare söker sig till företaget är ett betyg så gott som något.

– Dessutom är det kul att flera mediaprofiler i branschen har hängt med ut i världen för att spela in jaktfilmer. Vi har snart tio jaktfilmer från olika typer av profiler inom jakten som gjorts de senaste åren. Vi har också tre stycken filmer som ännu inte har släppts – och flera planerade filminspelningar på gång, säger Rasmus Nilsson.

– Vi har bland annat filmer från Dasilva Hunting (Daniel Da Silva), Bra Jakt (Calle Gårdman), Shots & Pots (Lubbe Garell) och SideBySide (Madeleine Pettersson).

Afrika lockar

Härnäst väntar resor till Sydafrika i juni och till Namibia i augusti, något som inte minst Rasmus själv ser fram emot.

– Afrika är något som verkligen lockar. Att få åka till vår samarbetspartner i Sydafrika eller Namibia, där de har en riktigt bra viltförvaltning, och få se naturen, det rika djurlivet och kulturen. Det är något som jag verkligen ser fram emot.

– Sedan är det även en lite mindre dröm att lyckas fälla en fin kudu, även kallad Afrikas spöke, när jag är nere i Sydafrika, det hade varit otroligt häftigt.

Vad har du fler för jaktresor kvar på din bucket list?

– Jag har många resor jag vill göra såklart, men en resa där man får jaga ett äldre djur i en svår och vacker terräng där förvaltning sköts på rätt sätt, det ligger mig varmast om hjärtat.

– De olika djuren som lever i bergsmiljöer är väldigt spännande vilt som jag har stor respekt för. Dessa resor är ofta i en fantastisk natur och man jagar oftast ett äldre djur som är ”kapital”. Ett exempel på en sådan jaktresa är ibexjakt i de spanska bergen som jag förhoppningsvis ger mig ut på redan nu under våren, säger Rasmus Nilsson.

 

 

Dela på facebook
Facebook
Dela på email
E-post
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på twitter
Twitter
Nyheter

Interjakt söker medarbetare

Är du en Produkt-/inköpsassistent med ett brinnande intresse för jakt, fiske och uteliv? Då kanske du snart har ett jobb inom en väldigt rolig bransch!

Månadens tidning
Populärt just nu
Unika t-shirts, hoodies, kepsar och mössor!

Tack för att du läser Vildmarken!

Låt oss bjuda dig på en GRATIS VM® Spork i rostfritt stål!

TACK FÖR ATT DU LÄSER VILDMARKEN! ​

LÅT OSS BJUDA DIG PÅ EN GRATIS VM® SPORK I ROSTFRITT STÅL!​

Vildmarksverktyget du inte vill vara utan! Starta en kostnadsfri prenumeration av vårt digitala magasin och sporken är din! (värde 99 kr)
*Du kan även få erbjudanden och nyheter från samarbetspartners. Din prenumeration är helt kostnadsfri och kan avslutas när som helst.