Ad

Historiskt och lyckat mässår

En intensiv mässperiod är över för den här gången. 2019 är ett historiskt år då både Swedish Game Fair och Elmia Game Fair båda stod på schemat, dessutom under samma månad, till skillnad från vartannat år som tidigare. Text: Staffan Johansson | Foto: Staffan Johansson & Stefan Vänersand

 

Förra året avslöjade Torbjörn Larsson, mässgeneral för Swedish Game Fair, i en intervju med Magasin Vildmarken, att undersökningar visade att en årligen återkommande mässa vid Tullgarn var välkommet. Beslutet att genomföra en mässa där varje år togs emot med blandade känslor bland jägarkåren i Sverige. Inför mässorna var de både mässgeneralerna lite osäkra på hur det skulle bli.

– Det återstår att se. Till viss del överlappar våra upptagningsområden, men till stor del har vi en skild publik, visar våra undersökningar, sade Elmia-generalen Jonas Bentving till Svensk Jakt inför Tullgarn.

Torbjörn Larsson kände tillförsikt inför försöket, något han uttryckte till Svensk Jakt:

– Vi är verksamma i ett område med en enormt stor marknad. Bara Stockholm står för 32 procent av Sveriges BNP. Det kan man tycka vad man vill om, men vi känner att vi måste utnyttja den potentialen genom att köra varje år, sade Torbjörn Larsson som också hävdar att det är viktigt för jakten att synas inom den urbana miljön.

Mässorna närliggande datum och konkurrens om besökarna har oroat och farhågor om att vissa utställare tvingas välja en av mässorna med åtanke till budgetar och manskap har ställts mot möjligheten att nå ut till fler potentiella kunder inom mässornas olika upptagningsområden. Skulle en riktigt bra mässa ersättas av två ”medelbra”?

 

Utrymme att blomstra

Med facit i hand så är det ingen överdrift att säga att två stora mässor under samma år blev en succé. Både Swedish Game Fair och Elmia Game Fair hade rikligt med besökare och vad vi förstått tycks upptagningsområdet för de båda mässorna inte överlappa allt för mycket, och därmed gett utrymme för dem båda att blomstra.

 

Fullspäckade program

Mässan vid Tullgarns slott bjöd på ett fullspäckat program och mestadels fint väder. Per Morberg klippte bandet efter invigningstalet och bjöd därefter in till fantastisk mat, böcker, kläder, köksredskap, och inte minst sig själv, vid Orangeriet. Den amerikanske världsstjärnan Scott Robertson visade upp trickskytte av sällan skådat slag och Mattias Westerlund bjöd på sin uppskattade hunduppvisning. Besökarna kunde även se hur sistaårseleverna från ForshagaAkademin åter igen stod som segrare av Skol-SM i jakt.

Som utemässa gavs möjligheten för besökarna att både uppleva och provköra bilar, båtar och andra terrängfordon. Även om Tullgarn hade en något mindre mässa än föregående år berättar många av utställarna att de slog försäljningsrekord och besökarna hade möjlighet att fynda varor, klämma och känna på produktnyheter, utomhusmatlagning samt provskjuta allt från kaliber .22 till de största kalibrarna på marknaden.

Även Elmia bjöd på många höjdpunkter. Trickskytten och världsmästaren Raniero Testa imponerade på publiken och kändiskocken Alexandra Zazzi inspirerade de matlagningslystna. På Kunskap- och inspirationsscenen diskuterades det bland annat vildsvin, bågjakt och svensk sälförvaltning. Besökarna kunde även ta del av många intressanta utställare och ett välfyllt skjutfält med några av marknadens ledande aktörer, främst inom hagelskytte med också möjlighet att provskjuta kulvapen från några av marknadens ledande aktörer.

Jaktprofilen, producenten och influencern Ulrika Karlsson-Arne hade en stor roll under Elmia Game Fair och genom sin verksamhet sydde hon ihop ett ”Media corner”. Här ville hon tillsammans med Sveriges ledande jaktfilmsproducenter, jakttidningar och poddar skapa en mötesplats för dem som vill ta del av jaktens mediabrus. Ulrika var nöjd efter mässan.

 

– Jag är tacksam och oerhört stolt över alla möten med jägare under Elmia-dagarna. Jag samlade ihop jaktfilmer, podcaster, tidningar och profiler från jaktbranschen i Media Corner by Swedish Venatrix, säger hon.

Och fortsätter:

– Det är något nytt, något kul och fokus på det vi älskar, jakt. För alla som följer mina sociala medier vet att jag lägger hela mitt hjärta och själ i att inspirera fler till att vilja vara ute i skog och mark, säger hon.

Stor framgång

Personligen vill jag tacka för alla skratt, delade jaktminnen och trevliga möten som vi från Magasin Vildmarken har fått uppleva under både Tullgarn och Elmia. Vi träffade mycket olika människor från de både upptagningsområdena och kan konstatera att mässäsongen 2019 blev en stor framgång, för alla parter.

Fotnot: Enligt pressmeddelande kommer både utställare och besökare inte behöva välja mässa inför 2020, då Elmia Game Fair fortfarande satsar på vartannat år.

Inlägg av: Staffan Johansson den 2019-06-05

Se även ...

Prenumerera på Magasin Vildmarken!

Få tidningen före alla andra - direkt till din e-post! Starta din kostnadsfria prenumeration* på Magasin Vildmarken genom att fylla i din e-postadress nedan!

*Du kan även få erbjudanden och nyheter från samarbetspartners.
Din prenumeration är helt kostnadsfri och kan avslutas när som helst.

Inskjutningstavlor

Spara tid vid inskjutning med hjälp av Vildmarkens egendesignade inskjutningstavla. Med våra tavlor kan du lätt se hur du ska justera på ditt kikarsikte.
Ladda ner »

Magasin Vildmarken #9

September är här och startskottet för säsongen har smällt av på riktigt! I det här numret får vi följa med Jens Kjaer Knudsen till Vancouver Island för adrenalinfylld svartbjörnsjakt – något som är en drömjakt för många!
Läs tidningen »

 

Prenumerera på Magasin Vildmarken!

Få tidningen före alla andra - direkt till din e-post! Din prenumeration är helt kostnadsfri och kan avslutas när som helst. Genom att prenumerera godkänner du att även få nyhetsbrev från Vildmarken och samarbetspartners.


Invalid email
Detta fält är obligatoriskt.
Grattis! Nu är du prenumerant av Sveriges nya jakttidning.