Ad

Givande besök på Virå Bruk

Eleverna från ForshagaAkademin delar kontinuerligt med sig av sina äventyr från utbildningen. Nedan berättar Gustav Carlander om ett besök på bland annat Virå Bruk. [Text & foto: Gustav Carlander]

Resan började en tidig morgon i Forshaga klockan 06.00 där vi satte oss i bussarna för att starta vår resa till Sörmland. Bussresan kändes relativt kort då de flesta låg och sov och de tillfällen då vi stannade vid mackar fyllde vi på vår energi. När vi väl var framme i Sörmland var vårt första stopp Öster Malma. Där fick vi under förmiddagen en föreläsning av Ulf Sterler om Svenska Jägareförbundet och vad de gör. När föreläsningen var färdig åt vi på Öster Malmas restaurang där vi serverades en fantastiskt god jägarbuffé.

Efter lunchen fick vi en rundvandring runt hela anläggningen där vi fick veta lite mer om jakter och uppfödning, samt om vad som mer görs på Öster Malma. Efter den mycket trevliga och intressanta rundvandringen begav vi oss mot platsen där vi skulle övernatta och under kvällskvisten så lagade två av våra klasskamrater Erik och Petrus en väldigt bra middag. Därefter var det dags att avsluta dagen och vi begav oss till våra sängar.

Stora förväntningar

Nästa morgon började tidigt och våra förväntningar på dagen var stora. Efter en stadig frukost packade vi ihop våra saker, lade in dem i bussarna och gav oss iväg. Vårt första stopp för dagen var i Nyköping där vi hälsade på en gammal elev vid namn Jan-Erik Dalmo, en tidigare elev på ForshagaAkademin. Utav honom fick vi höra en intressant berättelse om hur han gick från student till att jobba på länsstyrelsen i Sörmland.

Han berättade även om att han i början ville ha ett vanligt Svensson-jobb inom posten, men riktigt så blev det inte. När Jan-Erik tog studenten år 2009 gjorde han värnplikten i ett år som fältarbetssoldat vars uppgifter är att öppna upp vägar, placera ut eller plocka bort minor, bygga upp eller förstöra broar och förstärka eller spränga hål i husväggar. Efter värnplikten så jobbade Jan-Erik med skog och industri under ett års tid där han bland annat röjde skog, men efter det var det dags att utbilda sig som jaktelev. Mellan 2011 till 2013 var han bland annat hos Ekosafari, Tuvekärrs gård och Sturefors gods. Men även där var han inte kvar så länge så efter jaktelevs-perioden så provade han på lantbruk i ett år. Han gjorde de vanliga sysslorna och tog hand om djur som kor, plöjde och skördade grödor.

Fastnade för lantbruket

Jan-Erik fastnade nog lite för lantbruket för därefter gick han en tvåårig kurs för att bli lantmästare. För att komma in på detta krävdes det 24 månaders arbetslivserfarenhet och minst 40 veckors eftergymnasial utbildning med inriktning jordbruk samt minst 12 månaders relevant arbetslivserfarenhet. Efter detta blev han viltmästare under 2018 vilket han inte var så länge då han fick ett jobberbjudande i länsstyrelsen i Sörmland som han ännu i dag jobbar vid. Jan-Eriks tanke om det vanliga Svensson-livet blev alltså inte riktigt som han tänkte sig.

Rundvandring på Virå Bruk

Efter det mycket intressanta besöket hos Jan-Erik Dalmo fortsatte vår resa till Virå Bruk. Där fick vi en mycket intressant och lärorik föreläsning om kronhjortar av Johan Palmgren som är yrkesjägare på Virå Bruk. Efter föreläsningen fick vi även en rundvandring på Virå Bruk och en mycket god lunch vid deras restaurang som bestod av isterband och stuvad potatis. Efter den mycket goda lunchen var det skytte på schemat på deras skyttebiograf. Det var både kul och lärorikt för de flesta i klassen då nästan inga hade tidigare skjutit på en sådan. Vi fick skjuta på massa olika djurarter; från älg till mufflon, och även jaktsituationer från drevjakt under olika årstider och förhållanden till rådjurspyrsch. Efter att vi alla hade avfyrat en ask var så var det dags att resa hem till Forshaga igen och vi tackade alla på Virå Bruk för den roliga och lärorika dagen hos dem.

Inlägg av: Magnus Skoglund den 2019-06-15

Se även ...

Prenumerera på Magasin Vildmarken!

Få tidningen före alla andra - direkt till din e-post! Starta din kostnadsfria prenumeration* på Magasin Vildmarken genom att fylla i din e-postadress nedan!

*Du kan även få erbjudanden och nyheter från samarbetspartners.
Din prenumeration är helt kostnadsfri och kan avslutas när som helst.

Magasin Vildmarken #10

November är här och omslaget pryds den här gången av Alexander Nordin. Alexander, som till vardags är säljare på Aimpoint, var en av de lyckligt utvalda deltagarna i Wild Boar Fever X – en film som nyligen hade premiär och som bjuder på högintensiv vildsvinsjakt och skytte i världsklass.
Läs tidningen »

Inskjutningstavlor

Spara tid vid inskjutning med hjälp av Vildmarkens egendesignade inskjutningstavla. Med våra tavlor kan du lätt se hur du ska justera på ditt kikarsikte.
Ladda ner »

Prenumerera på Magasin Vildmarken!

Få tidningen före alla andra - direkt till din e-post! Din prenumeration är helt kostnadsfri och kan avslutas när som helst. Genom att prenumerera godkänner du att även få nyhetsbrev från Vildmarken och samarbetspartners.

Invalid email
Detta fält är obligatoriskt.
Grattis! Nu är du prenumerant av Sveriges nya jakttidning.