I morgon är det dags för Sustainable Outdoor Professionals, en branschdag arrangerad av Destination Östersund där fokus kommer ligga på hållbarhet inom sport- och friluftsbranschen.
Syftet med dagen är att lyfta hållbarhetsperspektivet kring friluftsliv och ge företag inom branschen en chans att nätverka och tillsammans kunna arbeta för att hitta lösningar. Inspirerande föreläsningar och handfasta tips står på schemat tillsammans med goda exempel på hur friluftsbranschen kan jobba mer hållbart.
– Med dagen öppnar vi upp både för varumärken, butiker, och aktivitetsbolag/friluftsguider att träffas och vi hoppas det kan bli en bra grund inför framtida möten och samarbeten, säger Jan Stala på Peak 63, i ett pressmeddelande.
Vill visa bredden
Torbjörn Ryman på Destination Östersund menar att dagen är viktig, både ur ett hållbarhetsperspektiv, men även ett bra initiativ som tar till vara på Jämtlands positionering inom just friluftsliv.
– Vi kör eventet i år som ett test och från Destinationsbolagets sida ser vi potential i att kommande år kunna skala upp det och skapa en konferens med nationellt intresse som genererar gästnätter för destinationen. Vi ser också fördelar med att lyfta bredden inom friluftsliv och visa att det är något som är tillgängligt för alla, inte bara för extremutövare, säger han.
Och fortsätter:
– I Östersund har vi unika förutsättningar med närheten till naturen, infrastrukturen samt stora och väletablerade företag som till exempel Hilleberg, Moxter, Trangia och Woolpower. Det är hög nivå på de företag som är etablerade i Östersund och det är något vi ska vara stolta över, säger han i en kommentar.
Fotnot: Branschdagen är en del av den större friluftsfestivalen “Sustainable Outdoor Östersund” som pågår 13-16 oktober. Under Sustainable Outdoor Östersund, som är öppet för allmänheten finns möjlighet att lyssna på föreläsningar, testa på aktiviteter, delta i kurser, seminarier och det arrangeras en friluftsmarknad på Jamtli.