Bokrecension: Viltspår & eftersök – så blir ni ett team i spåret

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
2022-04-30

Helena Lyckoskogs Viltspår & eftersök

Vilka detaljer gör att du och din hund kan fungera optimalt tillsammans? Vildmarkens Kim Rangberg Skanslie har läst Helena Lyckoskogs Viltspår & eftersök – en bok som både utmanar och inspirerar även en rutinerad jakthundsägare.

Hur utmanar och utvecklar man sig själv och sin hund på bästa sätt? Helena Lyckoskog brinner för att förmedla kunskapen som hundförare behöver ha med sig i ryggsäcken för att få lyckade resultat – och ingen som läser hennes böcker kan ha undgått att notera hennes stora engagemang. Personligen har jag haft jakthundar i ungefär 25 år. Jag har i någon mån tränat spår med samtliga och tre har varit viltspårchampions. Jag kan därmed inte räknas vara någon nybörjare, men man blir ju aldrig fullärd, så en ny bok, speciellt en välskriven som den här, är alltid intressant.

För mig var boken först och främst en bra inspiration till att variera mig och trots att man hållit på ett tag så ger den nya insikter. Redan några sidor in blev jag taggad på att få komma ut och spåra och hitta på nya ”problem”. Och ifall jag tar på mig nybörjarhatten och minns tillbaka på hur det kändes när jag började så är jag helt övertygad om att detta är en bok som hade gett mig mycket hjälp på vägen – och spåret. Jag tror säkerligen att även relativt nyblivna hundägare upplever boken som lättförståelig och inspirerande – och jag gissar att många blir ivriga att snabbt komma ut och spåra och testa det man lärt sig.

Pedagogiskt välskriven

Helhetsintrycket är helt klart positivt. Bokens tjocklek ska man inte bli rädd för! Den är nämligen, från pärm till pärm, pedagogiskt välskriven och har många fina bilder som illustrerar texten på ett bra sätt. Det är med andra ord tal om en riktig bladvändare alltså! Den avslutas med frågor och svar vilket är ett bra avslut, inte minst för nybörjaren. Om jag ska vara lite kritisk så skulle det väl vara att eftersöksdelen har fått lite för lite utrymme, men samtidigt förstår jag att det är omöjligt att lyckas få med ”allt” om både viltspår och eftersök. Mitt tips är att Torkel Norling och Helena slår sina kloka huvuden ihop och författar motsvarande bok, men helt inriktad på eftersök! Det vore något…

Ut och spåra

Avslutningsvis så vill jag uppmana alla att gå ut och spåra! Man måste nödvändigtvis inte bli viltspårchampion, alla jakthundar har nytta av att spåra och alla hundar mår bra av att få använda nos och hjärna. Viltspår & eftersök – så blir ni ett team i spåret får fyra av fem koppel i betyg, med mersmak!

Tidigare har Helena Lyckoskog även gett ut boken Med passion för det vilda – jakten, hundarna och maten på Klickerförlaget.

Dela på facebook
Facebook