Bokrecension: ”Trädskällarjakt – Injagningen av finska spetsen Trixie” – av Rikard Stenberg

Om man gillar att jaga ensam tillsammans med sin hund i inbjudande natur så är trädskällarjakt en riktig höjdare! Vildmarkens egna Kim Rangberg Skanslie har relativt nyligen fastnat för jaktformen och vetgirigt kastar han sig nu över litteraturen i ämnet. Här kan ni läsa hans recension av Rikards Stenbergs ”Trädskällarjakt | Injagningen av Finska Spetsen Trixie”.
2024-06-12

Trädskällarjakt är en charmig jaktform som jag relativt nyligen har upptäckt och börjat utöva på allvar. Förutom det faktum att det är otroligt spännande att smyga på ståndskall, så tycker jag att det är en stor fördel att man kan utöva den tillsammans sin hund, som ett litet team! Jaktformen kräver heller inte speciellt mycket planering eller framförhållning, utan det är enkelt att gå ut när andan faller på.

Eftersom jag är en person som gärna fördjupar mig ytterligare i mina intressen så blev det snabbt naturligt för mig att söka efter relevant information. Jag måste dock erkänna att det inte har varit helt enkelt att hitta information som kan bättra på mina kunskaper och därmed höja jaktupplevelsen ytterligare. Fram till nu, vill säga!

”Trädskällarjakt” är nämligen en bok som fyller en lucka i litteraturen om detta sällsynta jaktområde. Genom sociala medier kom jag i kontakt med författaren till denna bok, Rikard Stenberg. Han delade med sig av sin bok om sina äventyr med finska spetsar. Jag beställde genast en kopia och blev inte besviken när den anlände några dagar senare.

Vid första anblick ger boken ett väldigt seriöst intryck, även om den inte lockar med en mängd bilder eller grafiskt material. Det hade kanske inte gjort något med lite fler bilder för att illustrera de fina berättelserna, men för mig handlar det dock inte om visuell estetik i första hand, utan snarare om praktisk information och inspirerande berättelser – och Rikard levererar verkligen på detta område! Han delar generöst med sig av sina erfarenheter och ger konkreta tips om allt från utrustning till jaktmetoder. Inte minst tyckte jag tipsen om injagning och vilka biotoper som man hittar fåglar i var lärorika.

Mitt i boken hittar man en riktig höjdare i form av underhållande jaktberättelser. Bland annat kan man läsa om när Rikard jagar in sin unga finnspets fram till dess att den är en fullt fungerande trädskällare. Han berättar mycket målande om den krokiga vägen dit och det är en fröjd att få följa med på resan i efterhand. Rikard berättar personligt och ärligt om både framgångar och motgångar, vilket skapar en stark igenkänningsfaktor för läsaren. Och jag måste erkänna att det är befriande att läsa att även erfarna jägare stöter på utmaningar och till och med misslyckas lite ibland – något man ibland inte kan tro när man skrollar igenom sina flöden i sociala medier…

Om du delar mitt intresse för jakt, och vill ha en bok fylld med praktiska tips och inspirerande berättelser kommer du att uppskatta ”Trädskällarjakt”. Jag ser redan fram emot Rikards nästa bidrag till litteraturen!

Tack för att du läser Magasin Vildmarken! Spara 10% på allt i vår webshop med rabattkoden I<3VM

Facebook
E-post