Ad

Blaze is the new green

Att se rött, heter det när man menar att man blir rasande arg. Uttrycket härstammar måhända från att en tjur blir arg av ett rött skynke som viftas, eller kanske från att blodet strömmar till kinder och ansikte när vi blir förbannade. Men ser vi till jakten har den röda färgen kommit att spela en allt viktigare roll. Fler efterfrågar kläder, produkter och tillbehör som sticker ut.

Vildmarken har träffat några av leverantörerna av orangefärgade produkter för att prata om behov, nytta och lösningar kring produkter med hög synlighet.

På 70/80-talet var jaktkläder ofta praktiska. Ibland var det arbetskläder från gården, eventuellt med någon grön eller brun jacka till. Slutresultatet blev i vilket fall som helst oftast just grönt eller brunt.

Vidare in på 90/00-talet så blandades kamouflage in i det gröna och på senare år, under 00/10-talet, så har det röda kommit mycket starkt. Det gäller inte bara kläder, utan även för utrustning, men låt oss börja med det förstnämnda.

Jägarna vill ha färg

Under det senaste årtiondet har det varit en tydlig tendens att vilja blanda in mer blaze, dels i jaktkläderna men även inom mycket annat i branschen. Det här är självklart i viss utsträckning drivet av lagstiftning i många länder som kräver att jägare ska ha blaze eller high-visibility-färger på jakt. Men det finns även ett starkt intresse från jägarna själva enligt Adina Kufeld, Design Manager på Härkila:

– Vår erfarenhet är att huvudorsaken till det här faktiskt är jägarna själva  som fokuserar på säkerhetsaspekten, och att jaktindustrin designar och producerar produkter med bra synlighet och ett fokus på säkerhet.

Även om mycket i klädindustrin ofta handlar om mode och trender är en av de grundläggande funktionerna med moderna jaktkläder just säkerhet.

– Som jägare har vi ett ansvar att utöva vår livsstil med största försiktighet, och säkerhet är alltid första prioritet för jägare. Vi ska alla se till att alla kommer hem säkert, säger Adina Kufeld.

– Hi-vis-kläder är bara en liten del av säkerheten på jakt, men om vi på Härkila kan hjälpa till med att få lite mer säkerhet i den livsstil som vi älskar och vårdar så gör vi självklart det, säger hon.

Först ut på jaktsidan

– Jag tror faktiskt att våra hörselskydd var först ut med orange på jaktsidan när det gäller hårda produkter, förklarar Fredrik Johansson, Global Product Marketing Manager inom Hunting and Shooting på 3M Personal Safety Division.

I takt med att folk började använda hörselskydd när de jagade och inte bara på skjutbanan så såg 3M PELTOR behovet av orange/röda skal för säkerhetens skull.

Fredrik berättar att de dagligen arbetar för att skydda människor och människors hörsel.

– Därför var det en självklarhet då vi fick tillfället att möjliggöra detta. Det var en succé när det kom och nu är det ett krav från många jägare, säger Fredrik Johansson.

Handhållna som syns

Ser vi till handhållna enheter så bekräftas trenden även inom detta område. Här har vi Swarowski EL O-Range, Zodiac Neo, Garmin Alpha 50, Garmin InReach och när det gäller klockor har vi Garmin Instinct som exempel.

Klocka som syns

En av de produkter på senare tid som sticker ut rent visuellt är nämligen Garmin Instinct, en tålig outdoor-klocka med jaktfunktioner. Exempelvis kan man se sin jakthund om den kopplas till Garmin Alpha. Klockan är signifikant röd och Marcus Bjärneroth, Director of Public/Media Relations på Garmin, har sett ett stort intresse från jägarkåren gällande klockorna. – Jag tänker då främst på Fenix, Tacticx och Foretrex, men för att passa med övriga produkter med hög synlighet i sin designen tog vi fram Instinct.

– Den har tagits emot mycket väl och vi ser att många jägare vill kombinera en smart jaktklocka med att synas i skogen.

Marcus berättar att intresset för att synas och att vara transparenta ökar.

– Vi ser att många delar med sig av sin position och delar platsinfo digitalt för ökad säkerhet, exempelvis med Alpha-serien eller med InReach, förklarar Marcus Bjärneroth.

Rött sikte både i och utanpå

Sikten för gevär har ofta varit väldigt traditionella och konservativa vad gäller färg. Det har funnits enstaka trevare i grått, rostfritt, sand och ibland kamouflage etcetera, men få som riktigt stack ut – förrän Aimpoint visade vägen, vill säga.

Aimpoint har byggt rödpunktssikten sedan 1975 och under IWA-mässan 2018 lanserade de sitt första sikte i orange någonsin, ett H-2 Weaver som skulle släppas i 1 000 numrerade exemplar.

– Intresset för produkten visade sig vara över alla förväntningar, så vi beslutade oss för att dubbla produktionen och släppa 2 000 stycken H-2 Weaver Orange, berättar Alexander Nordin, Regional Sales Director Sverige.

Och fortsätter:
– Sedan sålde vi de numrerade exemplaren av Micro H-2 till våra distributörer. De blev snabbt slutsålda i respektive land och mängden förfrågningar på andra modeller i den orange färgen har helt klart ökat, säger han.

Blaze

Knivigt att finna

Hur många har inte lagt ner kniven för en sekund för att greppa något annat och sedan haft problem att finna den när man vänder sig om igen? Eller tappat den ur slidan och insett att den inte går att finna trots att man gått tillbaka i samma fotspår? Detta har Morakniv tagit fäste på och kan presentera flera knivar i tydlig, orange färg.

– Tiderna förändras och därmed synen på hur man som jägare profilerar sig. Vi anser fortfarande att funktionen är det primära och att visuellt se sin kniv är praktiskt viktigt men också ett sätt att identifiera sig i ändamålsenliga produkter för jakt, säger Johan Skullman som är global ambassadör på Morakniv.

Man äter med ögonen

Ser vi till den rödorange färgen kan den även finnas i matförpackningar som hos exempelvis DryTechs Real Turmat. Kyrre Jonassen, Sales Manager på DryTech, berättar:

– Valet av orange färg var noggrant uttänkt från början. Från konsumenten har vi tydlig återkoppling om att förpackningen är synlig i fält. Det betyder att förpackningen lätt kan tas tillbaka från skogen och hanteras som den rätta typen av avfall. Förpackningen kan också ha en säkerhetsaspekt inom olika typer av aktiviteter.

Framtiden ser röd ut

Alexander berättar att de precis som övriga tillverkare i branschen har sett ett ökat intresse för orangefärgade produkter inom jakten.

– Personligen tror jag att det är en blandning av att det är snyggt, och att det även är praktiskt att ha en del av ens utrustning i orange, säger han.

Fredrik Johansson fyller i:
– Jag tror att färgen har kommit för att stanna då fler och fler jagar med kulvapen och att man jagar mer i grupp. 

Marcus Bjärneroth håller med:

– Att synas kommer bli minst lika viktigt, om inte viktigare, i framtiden, så blazefärgade produkter för fysisk synlighet tillsammans med teknisk utrustning för digital synlighet och uppkoppling tror jag kommer fortsätta vara stort och utvecklas inom flera områden, avslutar han.

Inlägg av: Nikki Van Riet den 2019-05-21

Se även ...

Prenumerera på Magasin Vildmarken!

Få tidningen före alla andra - direkt till din e-post! Starta din kostnadsfria prenumeration* på Magasin Vildmarken genom att fylla i din e-postadress nedan!

*Du kan även få erbjudanden och nyheter från samarbetspartners.
Din prenumeration är helt kostnadsfri och kan avslutas när som helst.

Magasin Vildmarken #8

Den här gången pryds omslaget av vår danske vän Frederik Bülow som i det här numret entusiastiskt berättar om sin lärorika och spännande bockjakt i södra Frankrike, med pilbåge!

Vi har även fått följa med en av Norges främsta jaktprofiler, Kristoffer Clausen, på lockjakt i Polen – och samtidigt fick vi chansen att prova hans nya rådjurspipa, Clausen Roedeercall Pro.

Felix Frey var nyligen det blågula hoppet i Hobie Fishing Worlds, en av världens mest prestigefyllda tävlingar, som ofta räknas som VM i kajakfiske. Magasin Vildmarken fick en pratstund med honom vid hemkomsten. Skytte är en färskvara och vi har bland annat tittat närmare på Blaser R8 .22-kit, en produkt som skapar nya möjligheter för övningsskytte och inte minst kostnadseffektiv mängdträning. Dessutom har vi träffat Magnus Berg som tipsade om hur man kan vässa sitt hagelskytte. Skotträning var även temat då Mattias Westerlund delade med sig av sina kunskaper gällande våra fyrbenta vänner, nämligen hundarna. Dessutom blir det i vanlig ordning god mat och recept från det vilda.
Läs tidningen »

Inskjutningstavlor

Spara tid vid inskjutning med hjälp av Vildmarkens egendesignade inskjutningstavla. Med våra tavlor kan du lätt se hur du ska justera på ditt kikarsikte.
Ladda ner »

 

Prenumerera på Magasin Vildmarken!

Få tidningen före alla andra - direkt till din e-post! Din prenumeration är helt kostnadsfri och kan avslutas när som helst. Genom att prenumerera godkänner du att även få nyhetsbrev från Vildmarken och samarbetspartners.


Invalid email
Detta fält är obligatoriskt.
Grattis! Nu är du prenumerant av Sveriges nya jakttidning.
WP Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com