Italienska Alfa Romeo har ända sedan 1910 tjusat och fascinerat entusiaster världen över med sina sportiga och eleganta bilar. 2017 var året då de gav sig in i på den konkurrenskraftiga SUV-marknaden och vår egen Staffan Johansson tog sig nyligen en tur på jaktmarkerna med förhållandevis lilla men ändå potenta Stelvio.
2020-talet välkomnar även en rad nya anslutningsfunktioner såsom Wi-Fi-hotspot, mobilapp med fjärrstyrning, SOS-samtal (privat) och vägassistans, Vehicle Finder, Stolen Vehicle Locator och Assistance. Detta är kort och gott en bil med det senaste bakom instrumentpanelen och nyheterna för 2020 års modell av Alfa Romeo Stelvio går helt klart i teknikens tecken. Här märks bland annat en 8,8-tums mittpekskärm som erbjuder förarkonfigurerbara interaktiva ”widgets” och horisontell rullning med förbättrad layout, nya fordonssidor, utökad navigationsvy och reviderad grafik.
Övervinner friluftslivets strapatser
Alfa Romeo har baserat Stelvio på sin storsäljande sedan, Giulia. Lyckligtvis är Giulia-plattformen en bra bil att utgå ifrån och Stelvio har dessutom utrustats med det där lilla extra för att övervinna friluftslivets strapatser. Fjädrarna är längre och även styvare för att motverka den extra höjden. Det finns också lätthet tack vare en kolfiberkraftaxel som standard, motorer med aluminiumblock och aluminiumskal för motorhuven, bakluckan, dörrarna och de främre skärmarna. Totalt väger Stelvio cirka 1,6 ton, i runda slängar tio procent mindre än till exempel en motsvarande BMW X3 eller Porsche Macan.
Upplev sportbilskänslan
Automatlådan känns smooth och de jämna växlingarna förhöjer onekligen körupplevelsen. Bilen har tre körprogram; N som står för Natural, A som står för Advanced Effiency och D för lite mer aktiv körning. Väljer man det sistnämnda och växlar med ovan nämnda paddlar så får man verkligen uppleva sportbilskänslan! Sätena är justerbara och håller hög kvalitet, även om den skålade utformningen inte är någon personlig favorit. Min gissning är dock att de passar betydligt passar bättre för timglasformade italienare än för päronformade värmlänningar på närmare två meter som jag själv! Takhöjden är dock rejält tilltagen och utrymmet kan jag inte klaga på.
Frisk fläkt i SUV-djungeln
Fyrhjulsdrift är närmast ett måste för oss friluftsmänniskor och testbilen kändes trevlig att köra på grusvägarna kring jaktmarkerna där hemma. Om jag ska nämna något negativt så upplevde jag ett lite för högt motorljud i kupén vid långkörningen och de 25 milen från HRM i Lidköping, som generöst nog lånade ut testbilen till oss. Dessutom saknade vår testbil en dragkrok, något en friluftsmänniska och jägare sällan kan vara utan, men det finns förmodligen som tillval.
Sammanfattningsvis är detta en väldigt trevlig bil att köra. Testbilen är pigg med sina 200 bensinhästar under huven och har alla nymodigheter som behövs – och lite till. Eller vad sägs om funktioner som Motorvägs-assistans och Trafikstockningssystem, Trafikskyltsigenkänning, Lane Keep Assist och Aktiv blindpunktassistent?
Alfa Romeo Stelvio är stilig, sportig och bekväm – och en frisk fläkt i djungeln av mindre SUV:ar. Och till HRM Bil i Lidköping, som lät oss teståka, vill vi bara avsluta med att säga: Grazie mille!